W ramach projektu ekologicznego

„Co w wodzie piszczy”

mgr Ewa Chrzanowska z gr. 5 - latki2 przeprowadziła szereg zajęć o wodzie.

 Na początku dzieci zapoznały się z właściwościami wody (smak, kolor, barwa) obserwowały zasoby wodne na globusie:

 

  • wprowadzały powietrze przez słomkę do wody i obserwowały co się dzieje, sprawdzały co pływa, a co tonie? (klocek drewniany, gwóźdź, kartka papieru);

  • oglądały różne stany skupienia wody (lód, para wodna, śnieg);

  • sprawdzaliśmy również czy cukier, mąka i sól rozpuszczają się w wodzie.

Następnie na podstawie opowiadania „Przygoda małej kropelki wody” dzieci dowiedziały się co truje rzeki?

Nauczycielka na tablicy umieściła w postaci wstążki rzekę, która wypływała z gór, a wpadała do morza. Nauczycielka opowiedziała dzieciom, że kropelka wody mijała pola, łąki, lasy, wsie i dziwiła się, że wszędzie jest tak pięknie. Nagle zauważyła, że coś się zmieniło – woda w rzece przestała być przezroczysta, było w niej mniej ryb i zaczęło brzydko pachnieć. Kropelka rozejrzała się i zauważyła, że mija duże miasta, kominy fabryk, wysypiska śmieci, a między zaroślami rury, z których wypływała cuchnąca ciecz wprost do rzeki. Kropelka poczuła jak ciecz oblepia ją jak jej piękny niebieski kolor zmienia się w szary, jak zaczyna ginąć.

 

 Dzieci omówiły opowiadanie, a następnie przypinały obok rzeki brudnej ilustracje z czynnikami zanieczyszczającymi rzekę lub ilustracje, które nie powodują zanieczyszczeń – na czystej rzece.

 

 Następnie  dzieci skonstruowały filtr wody z ogromnym zapałem wkładały (watę, kamienie, żwir, piasek, węgiel drzewny, filtry do kawy), a następnie badały czystość wody rzeki Ełk – okazało się jest czysta.

 

Filtrowały jeszcze wodę zabrudzoną – sprawiało im to ogromną frajdę.

Stemplowały wacikami i stemplami z ziemniaka „Deszczowe niebo” i kolorowały filtr wody.

 

 Odbył się również konkurs wewnątrzgrupowy z udziałem rodziców, pt. „Co wiemy o wodzie”. Dzieci utrwaliły wiadomości o wodzie:

PRZEBIEG KONKURSU:

1.  Powitanie gości (rodziców).

2.  Zaśpiewajcie piosenkę o deszczu – zespoły.  1 pkt

3.  Jakim kolorem na globusie oznaczone są obszary wodne – 1 dziecko.

4.  Do czego służy to urządzenie (filtr wody wykonany wcześniej na zajęciach). 1 pkt

5.   „Zręczne ręce” – przelej wodę z kubeczka do butelki – 1 dziecko

6.  Wybierz 2 zwierzęta żyjące w wodzie i nazwij je – 2 dzieci.

7. „Rodzice pomagają” – zagadki o wodzie – 2 mamy z dziećmi (z każdego zespołu).

8. „Rozpoznaj ten odgłos” – odgłosy  przelewanej wody, deszczu, burzy – 2 dzieci.

9.  Jak nazywa się morze i najdłuższa rzeka w Polsce – 1 dziecko (każdego 1 pkt).

10.  Utwórz 5–cio elementowy zbiór kropli deszczu – 1 dziecko. 1 pkt

 

Po konkursie grupa otrzymała nagrody w wysokości 100 zł (układanki ekologiczne, książki przyrodnicze, szablony zwierząt), sponsorowane przez Ełckie Stowarzyszenie Ekologiczne.

 

 Celem wszystkich zajęć o wodzie  było znaczenie jej w życiu człowieka, zwierząt i roślin, zapoznanie z różnymi stanami skupienia wody, wymienienie czynników zanieczyszczających nasze zbiorniki wodne, zapoznanie z możliwością oczyszczania wody (oczyszczalnie ścieków), uwrażliwienie dzieci na możliwość oszczędzania wody w takim zakresie jak to może robić małe dziecko, jak również na niezaśmiecanie zbiorników wodnych.