W ramach projektu ekologicznego
„Co w wodzie piszczy”
mgr Ewa Chrzanowska z gr. 5
- latki2 przeprowadziła szereg zajęć
o wodzie.
Na początku dzieci zapoznały się z
właściwościami wody (smak, kolor, barwa) obserwowały zasoby
wodne na globusie:
-
wprowadzały powietrze przez słomkę do
wody i obserwowały co się dzieje, sprawdzały co pływa, a co
tonie? (klocek drewniany, gwóźdź, kartka papieru);
-
oglądały różne stany skupienia wody
(lód, para wodna, śnieg);
-
sprawdzaliśmy również czy cukier, mąka
i sól rozpuszczają się w wodzie.
Następnie na podstawie opowiadania
„Przygoda małej kropelki wody” dzieci dowiedziały się co truje
rzeki?
Nauczycielka na tablicy umieściła w postaci
wstążki rzekę, która wypływała z gór, a wpadała do morza.
Nauczycielka opowiedziała dzieciom, że kropelka wody mijała
pola, łąki, lasy, wsie i dziwiła się, że wszędzie jest tak
pięknie. Nagle zauważyła, że coś się zmieniło – woda w rzece
przestała być przezroczysta, było w niej mniej ryb i zaczęło
brzydko pachnieć. Kropelka rozejrzała się i zauważyła, że mija
duże miasta, kominy fabryk, wysypiska śmieci, a między zaroślami
rury, z których wypływała cuchnąca ciecz wprost do rzeki.
Kropelka poczuła jak ciecz oblepia ją jak jej piękny niebieski
kolor zmienia się w szary, jak zaczyna ginąć.
Dzieci omówiły opowiadanie, a następnie
przypinały obok rzeki brudnej ilustracje z czynnikami
zanieczyszczającymi rzekę lub ilustracje, które nie powodują
zanieczyszczeń – na czystej rzece.
Następnie dzieci skonstruowały filtr wody
z ogromnym zapałem wkładały (watę, kamienie, żwir, piasek,
węgiel drzewny, filtry do kawy), a następnie badały czystość
wody rzeki Ełk – okazało się jest czysta.
Filtrowały jeszcze wodę zabrudzoną –
sprawiało im to ogromną frajdę.
Stemplowały wacikami i
stemplami z ziemniaka „Deszczowe niebo” i kolorowały filtr wody.
Odbył się również konkurs wewnątrzgrupowy
z udziałem rodziców, pt. „Co wiemy o wodzie”. Dzieci utrwaliły
wiadomości o wodzie:
PRZEBIEG KONKURSU:
1. Powitanie gości (rodziców).
2. Zaśpiewajcie piosenkę o deszczu –
zespoły. 1 pkt
3. Jakim kolorem na globusie oznaczone
są obszary wodne – 1 dziecko.
4. Do czego służy to urządzenie (filtr
wody wykonany wcześniej na zajęciach). 1 pkt
5. „Zręczne ręce” – przelej wodę z
kubeczka do butelki – 1 dziecko
6. Wybierz 2 zwierzęta żyjące w wodzie
i nazwij je – 2 dzieci.
7. „Rodzice pomagają” – zagadki o
wodzie – 2 mamy z dziećmi (z każdego zespołu).
8. „Rozpoznaj ten odgłos” – odgłosy
przelewanej wody, deszczu, burzy – 2 dzieci.
9. Jak nazywa się morze i najdłuższa
rzeka w Polsce – 1 dziecko (każdego 1 pkt).
10. Utwórz 5–cio elementowy zbiór
kropli deszczu – 1 dziecko. 1 pkt
Po konkursie grupa otrzymała nagrody
w wysokości 100 zł (układanki ekologiczne, książki przyrodnicze,
szablony zwierząt), sponsorowane przez Ełckie Stowarzyszenie
Ekologiczne.
Celem wszystkich zajęć o wodzie było
znaczenie jej w życiu człowieka, zwierząt i roślin, zapoznanie z
różnymi stanami skupienia wody, wymienienie czynników
zanieczyszczających nasze zbiorniki wodne, zapoznanie z
możliwością oczyszczania wody (oczyszczalnie ścieków),
uwrażliwienie dzieci na możliwość oszczędzania wody w takim
zakresie jak to może robić małe dziecko, jak również na
niezaśmiecanie zbiorników wodnych. |