ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY MOWY
Warunkiem
prawidłowego wymawiania głosek jest sprawne działanie narządów mowy.
Realizacja każdej głoski wymaga określonego układu artykulacyjnego i
określonej pracy mięśni. Toteż narządy mowy należy ćwiczyć, tak jak
pianiści ćwiczą sprawność palców. Różnego rodzaju ćwiczenia narządów
artykulacyjnych mają na celu wypracowanie zręcznych i celowych ruchów
języka, warg i podniebienia miękkiego. Dziecko musi mieć wyczucie danego
ruchu i położenia poszczególnych narządów mowy.
U
dzieci często występują zaburzenia w oddychaniu w postaci płytkiego,
niepełnego oddechu, z krótka fazą wydechową, co powoduje zwiększenie
częstości oddechów oraz robienie pauz na wdech w połowie frazy.
Stosując odpowiednie ćwiczenia usprawniające aparat
oddechowy, można:
-
zwiększyć pojemność płuc,
- nauczyć
ekonomicznego zużycia powietrza w czasie mówienia,
-
wzmocnić mięśnie biorące udział w oddychaniu,
- utrzymać płuca w dobrej formie.
Podstawą dobrej wymowy jest prawidłowe
oddychanie oraz silny i dobrze postawiony głos. W profilaktyce
logopedycznej ćwiczenia oddechowe mają znaczenie pierwszoplanowe.
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE
APARAT ODDECHOWY:
1. Puszczanie baniek mydlanych.
2. Zdmuchiwanie kawałka papieru z
gładkiej lub chropowatej powierzchni.
3. Dmuchanie na zawieszone na nitce
krążki lub kulki waty.
4. Chłodzenie gorącej zupy na talerzu
(ręce ułożone na kształt głębokiego talerza) – dmuchanie ciągłym
strumieniem.
5. Zdmuchiwanie mlecza – długo aż
spadnie ostatnie nasionko (długie strumienie powietrza).
6. Odtajanie zamarzniętej szyby –
chuchanie (długie). Chuchanie na ręce, bo zmarzły.
7. Lokomotywa oddaje nadmiar pary: fff
lub szszsz.
8. Zabawa w pociąg:
Pociąg stoi na stacji gotowy do odjazdu.
Lokomotywa sapie – dzieci naśladują sapanie lokomotywy (pach pach lub pf,
pf, pf). Pociąg powoli rusza i jedzie coraz szybciej – dzieci naśladują
cz-cz-cz.
9. Wypuszczanie powietrza z balonika.
Piłki, dętki (długie sss).
10. Ćwiczenia ruchowe dwufazowe:
pierwsza faza wdech, druga faza – wydech.
11. Przy prostowaniu zawsze towarzyszy
wdech; skłonowi i skrętowi wydech np.: koszenie trawy, sianie zboża,
rąbanie drzewa, zrywanie owoców z wysokiego drzewa, podawanie cegieł,
pudełek, piłek z rąk do rąk, podawanie wiader do pożaru.
12. Parskanie wargami: prrr, brrr.
13. Nadmuchiwanie zabawek
gumowych(baloników piłek).
14. Gwizdanie na jednym tonie(tylko
wydech).
15. Samogłoski ciągnąć na jednym
wydechu, jak w śpiewie. Łączyć samogłoski: oa, eo, aoe. Dzieci doskonale
to robią naśladując syrenę. Zwracamy na prawidłowe otwieranie ust przy
wymowie samogłosek.
16. W celu wydłużenia fazy wydechowej
możemy wybrzmiewać również spółgłoski, ale tylko te które dadzą się
„ciągnąć” np. f, s, z, sz, ż,. Spółgłoski te można łączyć z
samogłoskami: za, zo, ze, zu, zy (na jednym wydechu).
17. Liczenie na jednym wydechu.
18. Powtarzanie zdań na jednym wydechu:
zdania krótkie, dwu- lub trzywyrazowe, potem coraz dłuższe. Nie dzielić
zdań na wyrazy, zachować płynność.
19. Powtarzanie zdań szeptem. Zwracamy
uwagę, by szept był słyszalny. A więc dzieci muszą starannie wymawiać
samogłoski.
20. Dla rozruszania przepony:
Śmiech wesoły, beztroski, gwałtowny,
cichy, lekki, tłumiony.
Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:
- staruszki: he, he, he.
- kobiety – jasny: ha, ha, ha.
- mężczyzny – tubalny, rubaszny – ho,
ho, ho.
- dziewczynki – piskliwy, rubaszny: hi,
hi, hi.
- chłopca – wesoły, chałaśliwy: ha, ha,
ha.
21. Wyścigi piłeczek pinkpongowych.
22. Kręć się, kręć wiatraczku.
Potrzebny jeden lub dwa wiatraczki.
Zawodnicy dmuchają w wiatraczki. Zwycięża ten zawodnik, którego
wiatraczek będzie się najdłużej kręcił. Czas mierzymy stoperem.
23. Długie głoski.
W zabawie posługujemy się tylko takimi
głoskami, które możemy wydłużać (i, y, e, a, o, u, r, l, m, n, f, w, s,
z, ś, ż, ź, ch). Dobór głosek jest uzależniony od uczestników zabawy.
Nie należy przeprowadzać konkursu na „długą głoskę” {r} z dziećmi, które
jeszcze jej nie wymawiają. W konkursie biorą udział te dzieci, które
poprawnie wymawiają daną głoskę. W zabawie zwycięża to dziecko, które
najdłużej poprawnie artykułowało daną głoskę. Czas artykulacji mierzymy
stoperem lub zegarkiem z sekundnikiem.
24. Wykonać wdech z jednoczesnym
wzniesieniem rąk bokiem do góry, a następnie ręce wolno opuszczać,
wydychając powoli powietrze.
25. Wykonać 3 wydechy, wymawiając s
równomiernie z jednakową głośnością.
26. Wykonać 3 wydechy, starając się
wymawiać s jak najciszej.
27. Wykonać 3 wydech, dmuchając na
skrawek papieru. Odchylenie papieru powinno być przez cały czas
jednakowe.
28. Wykonać wdech, wymawiając s raz
ciszej, raz głośniej.
Wyrazistość wymowy zależy przede
wszystkim od sprawności mięśni narządów artykulacji. Gimnastyka
usprawniająca motorykę narządów mowy sprzyja usuwaniu wielu wad wymowy,
natomiast u osób, które nie mają zaburzeń, doskonali sprawność mięśni,
od których zależą ruchy narządów mowy i poprawność wymowy. Oto
propozycje zestawów ćwiczeń, które mogą być bardzo pomocne dla
nauczycieli przedszkoli, klas zerowych i nauczania początkowego. Ważne
jest by te ćwiczenia stosować w różnych formach zabawowych,
uwzględniając wiekowe możliwości dziecka. Każde ćwiczenie powinno być
najpierw zademonstrowane przez prowadzącego.
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE WARGI I
POLICZKI:
1. Wymawianie
na przemian a-o przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i
dolnej.
2. Oddalanie
od siebie kącików ust, jak przy wymawianiu i.
3. Zbliżanie
do siebie kącików ust, jak przy wymowie u.
4. Cmokanie.
5. Parskanie
(wprawianie w drganie warg).
6. Ssanie
górnej wargi, a potem dolnej.
7. Nabieranie
powietrza pod górną wargę, a potem dolną.
8. Utrzymywanie
ołówka na górnej wardze.
9. Układanie
ust, jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźnie przesadną
artykulacją np. w kolejności:
a-i
a-u a-i-o-u-y
i-a
u-o u-a-i-o-y
i-u
o-i o-a-y-i-u
u-i
a-o y-i-o-a-u
ćwiczenia te wykonujemy najpierw wolno
następnie szybciej.
10.
Nadymanie policzków. Wargi są zwarte.
Ćwiczenia te należy powtarzać kilkakrotnie. Ćwiczenie to zwiększa
objętość „przedsionka” jamy ustnej. Gdyby ich przeprowadzenie okazało
się zbyt trudne, to należy je wstępnie poprzedzić ćwiczeniami tj.: gra
na organkach, na grzebieniu, nadmuchiwanie zabawek, baloników,
puszczanie baniek mydlanych i zdmuchiwanie płomyka świecy przy stopniowo
zwiększanej odległości.
11.
Nadmuchiwanie policzków z uwolnieniem
powietrza nagromadzonego w jamie ustnej. Przy silnym rozwarciu
„schodzące” powietrze powoduje szmer przypominający wymowę głoski /p/.
12.
Nadymanie policzków i zatrzymywanie
sprężonego powietrza w jamie ustnej około 5 sekund, następnie oddychanie
przez nos bez zmiany położenia warg i policzków.
13.
Nadymanie jednego policzka i przesuwanie
powietrza z jednej strony jamy ustnej na drugą. Wargi pozostają
zamknięte.
14.
Wciąganie policzków do jamy ustnej
(policzki ściśle przylegają do łuków zębowych, wargi tworzą „ zajęczy
pyszczek”).
15.
Zwieranie i rozwieranie warg przy
zaciśniętych zębach (zwarcie powinno być silne, a rozwarcie
„największe”).
16.
Zaokrąglanie i spłaszczanie (rozciąganie)
warg przy zwartych szczękach.
17.
Wymawianie samogłosek (kolejność dowolna)
przy zwartych szczękach.
18.
Unoszenie górnej wargi przy zamkniętych
szczękach (widoczne są tylko zęby górne), a następnie opuszczanie dolnej
wargi (widoczne są tylko zęby dolne). Ćwiczenie to należy powtarzać
kilkakrotnie.
19.
Chwytanie dolnymi zębami górnej wargi.
20.
Podsuwanie dolnej wargi pod górne zęby.
21.
Masowanie warg.
ĆWICZENIA
USPRAWNIAJĄCE JĘZYK
1. Dotykanie
końcem języka rozchylonych warg.
2. dotykanie
językiem nosa, brody, w kierunku lewego ucha, a potem prawego.
3. wysunięty
język przesuwać poziomo z jednej strony na drugą.
4. Przesuwać
wysunięty język wokół szeroko otwartych ust. Małym dzieciom należy
uprzednio górną i dolną wargę posmarować miodem lub syropem.
5. Wysuwanie
języka na zewnątrz i cofanie go w głąb jamy ustnej. Język powinien
wykonywać ruchy poziomo ( ze skrajnej pozycji przedniej do skrajnej
tylnej).
6. Przesuwać
czubek języka od zębów i cofać go, mocno trzeć nim o dziąsła i
podniebienie, aż do ‘wytworzenia” mlaskania.
7. Wykonać
mlaskanie czubkiem języka, potem środkiem języka. Ćwiczenia powtarzać
kilkakrotnie (początkowo oddzielnie, potem na przemian).
8. Dotykać
czubkiem języka na zmianę do górnych zębów, a następnie do górnej wargi
(przy maksymalnym opuszczeniu szczęki dolnej).
9. Dążyć
do wykonania „rurki” z wysuniętego języka.
10. Lekko
wysunięty język z jamy ustnej opiera się na dolnej wardze i przyjmuje na
przemian kształt „łopaty” i „grotu”.
11.
Wysunięty daleko na zewnątrz jamy ustnej
język wykonuje ruchy koliste w lewo i w prawo.
12.
Wykonujemy ruchy języka na przemian do
górnych i dolnych dziąseł ( przy opuszczonej dolnej szczęce). Ćwiczenia
te przygotowują do wymawiania głoski /l/, a w dalszej kolejności do
wymawiania /sz/, /rz/, /cz/, /dż/.
13.
Próby dotykania przodem języka na przemian
ostatnich zębów trzonowych po obu stronach dolnej szczęki, potem górnej
przy otwartej jamie ustnej.
14.
Dotykanie „zaostrzonym” przodem języka
różnych punktów na podniebieniu twardym. Uruchomić całą „masę” języka.
15.
Gwizdanie. Ćwiczenia te usprawniają i
koordynują pracę języka i warg.
16.
Układanie języka w kształcie „łyżeczki”.
17.
unoszenie i opuszczenie tyłu języka.
18.
Wysuwać język pomimo zbliżonych szczęk,
tworzących małą szczelinę. Język z trudem przeciska się między zębami,
górne siekacze „skrobią” język, masują go.
19.
Przesuwać czubek języka po podniebieniu
jak najdalej w głąb jamy ustnej.
20.
Przycisnąć grzbiet języka do dziąseł i
podniebienia i w tej pozycji utrzymać go w czasie opuszczania i
unoszenia dolnej szczęki
Ćwiczenia języka należy prowadzić dosyć długo, aż dziecko opanuje
prawidłowe układy artykulacyjne. Wyrazistość i poprawność mowy w dużym
stopniu zależy od sprawności mięśni języka. Jest on najbardziej
ruchliwym narządem mowy. Przy jego udziale powstają prawie wszystkie
głoski ( oprócz /p/,/ b/, /m/, /f/,/ w/). Głoski /r/ , /s/, /sz/, /cz/
wymagają szczególnie wyspecjalizowanych ruchów i układów języka.
Ćwiczenia tego rodzaju powinny być prowadzone przed lustrem i dlatego
niezbędne było wyposażenie dzieci w małe lusterka, dla każdego jedno.
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PODNIEBIENIE MIĘKKIE
1. Wywołanie
ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej. Język spoczywa na dnie
jamy ustnej.
2. Płukanie
gardła ciepłą wodą.
3. Lekki
kaszel (język wysunięty).
4. Chrapanie
na wdechu i wydechu.
5. Głębokie
oddychanie przez jamę ustną przy zaciśniętych nozdrzach i przez nos przy
zamkniętych ustach.
6. Wymawianie
połączeń głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami, np.: ga, go, gu,
gi, ge, gą, gę. Tak samo wymawiać głoskę k.
7. wypowiadanie
sylab w połączenie z głoską k, potem z głoską g na końcu, przedłużać
zwarcie, np.: ek, ok., uk, yk, ąk, ęk.
8. Nabrać
powietrze nosem i zatrzymać je w jamie ustnej. Policzki nadęte. Nos
zatkać i nadymać policzki, następnie połykać powietrze.
Proponowane ćwiczenia należałoby
prowadzić równolegle z ćwiczeniami warg i języka. Obserwować w lustrze,
jak porusza się języczek – zakończenie podniebienia miękkiego.
ĆWICZENIA DOLNEJ SZCZĘKI
1. Opuszczanie
i unoszenie dolnej szczęki. Wymawianie szerokiego a i przechodzenie do
wymawiania a – połączonego z głoską s.
2. Chwytanie
górnej wargi dolnymi zębami.
3. Ruchy
szczęki dolnej (ze skrajnego położenia lewego do skrajnego prawego, bez
zaznaczania pozycji środkowej). Wargi początkowo rozchylone potem
zamknięte.
4. Ruchy
szczęki dolnej w prawo i w lewo, z wyraźnym zaznaczeniem pozycji
środkowej. Ćwiczenie wykonuje się w czterech fazach:
-
wychylenie w prawo,
- powrót
do pozycji środkowej,
-
wychylenie w lewo,
- powrót
do pozycji środkowej.
5. Naśladowanie
ziewania.
6. Duży
wdech nosem i wydech ustami i jednocześnie wymawiać głoskę a. Tak samo
wymawiać głoskę o.
Celem ćwiczeń szczęki dolnej jest doskonalenie układów właściwych dla
artykulacji poszczególnych dźwięków i usprawnianie ogólnej motoryki
narządu.
ĆWICZENIA SŁUCHOWE
1. Rozpoznawanie
różnych rzeczy zamkniętych w pudełku przez potrząsanie pudełkiem (groch,
kamyk, gwoździe, cukier).
2. Uderzanie
klockami o siebie, łyżeczkami, odbijanie piłki gumoej, klaskanie, darcie
papieru, lanie wody, przesuwanie czegoś na stole, drapanie po szkle.
3. Rozpoznawanie
osób po głosie.
4. Wyróżnianie
wyrazów w zdaniu. Ile wyrazów tyle ustawiamy klocków, tyle razy
klaszczemy.
5. Wydzielanie
sylab w wyrazach. Początkowo punktem wyjścia jest rysunek.
6. Wyodrębnianie
samogłoski w nagłosie wyrazu.
7. Wydzielanie
spółgłoski nagłosowej przez przedłużanie nagłosu.
8. Wyszukiwanie
przedmiotów, zabawek, których nazwy zaczynają się na daną spółgłoskę.
9. Wydzielanie
głosek w łatwych wyrazach.
10. Wydzielanie
spółgłoski wygłosowej.
11. Wydzielanie
grup spółgłoskowych o trudnej budowie np.: sta, pta, tło, bło, rty.
12. rozróżnianie
wyrazów różniących się tylko jedną głoską.
bułka –
półka lody - loty
domek –
Tomek dama - tama
góra –
kura bije - pije
bal – pal rak
- lak
Ćwiczenia
usprawniające funkcje słuchowe u dzieci w wieku przedszkolnym są bardzo
pomocne w pokonywaniu dysfunkcji rozwojowych analizatora słuchowego.
Należy podkreślić to, że dzieci z zaburzeniami analizy i syntezy
słuchowej słyszą dobrze, natomiast z potoku dźwięków mowy nie potrafią
wychwycić wszystkich głosek , nie potrafią ich właściwie różnicować.
Mimo to, że przedszkolaki nie znają jeszcze liter, należy prowadzić z
nimi takie zajęcia w trakcie których nauczą się wyodrębniania wyrazów w
zdaniu, głosek i sylab, co jest niezbędne do prawidłowego czytania i
pisania.
mgr Maria Łepkowska
Bibliografia:
1. Balejko
A. „Uczymy się ojczystej mowy”, Wydawnictwo Logopedyczne, Białystok
1994.
2. Bartkowska
T. „Rozwój mowy dziecka przedszkolnego” PZWS , Warszawa 1968.
3. Demel
G. „Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”, WSiP, Warszawa 1996.
4. Demelowa
G. „Elementy logopedii”, WSiP , Warszawa 1987.
5. Nowak
J. „Ćwiczenia usprawniające mowę u dzieci w wieku przedszkolnym i
wczesnoszkolnym” , Wydawnictwo „Tanan" , Bydgoszcz 1995.
6. Rocławski
B. „Paradnik fonetyczny dla nauczycieli”, WSiP, Warszawa 1986.
7.
Styczek I.
„Logopedia” PWN , Warszawa 1980.
|