“Kochajcie książkę bo ona ułatwi wam życie,

jak przyjaciel pomoże zorientować się w pstrej

i burzliwej plątaninie myśli uczuć, zdarzeń”.

             Janusz Korczak      

CZYTAJMY DZIECIOM!

      Wielu dzieciom czytanie książek kojarzy się z nudą i przykrością. Tracą szansę na ciągłą edukację, na stały swój rozwój intelektualny. Dlaczego? Ponieważ nawyk czytania i miłości do książek musi powstać w dzieciństwie. Badania wskazują, że dzieci spędzają wolny czas na oglądaniu telewizji, grach komputerowych, słuchaniu radia. Przyczyn takiego stanu należy poszukiwać w systemie wartości preferowanym w naszej kulturze. Przeprowadzone badania czytelnicze potwierdzają spadek zainteresowania książką na rzecz środków masowego przekazu.

ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA KSIĄŻEK DZIECIOM

      Pierwszymi przewodnikami po świecie dla dziecka są rodzice i to właśnie od ich komentarzy i doboru książek zależy w dużym stopniu oddziaływanie literatury na dziecko.

Oto kilka najważniejszych zalet głośnego czytania książek dzieciom:

-   buduje mocną więź między rodzicem i dzieckiem,

-   czytając, dorosły staje się pośrednikiem między dzieckiem a książką, ważnym przewodnikiem po bogatym świecie doznań,

-   stymuluje rozwój mózgu,

-   tworzy skojarzenie czytania z przyjemnością i poczuciem myślenia,

-   rozbudza zainteresowania,

-   stymuluje rozwój emocjonalny,

-   uczy wartości moralnych,

-   ułatwia naukę w szkole,

-   uczy nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów,

-   kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie,

-   jest najlepszą inwestycją w pomyślną przyszłość dziecka.

-   czytaniu towarzyszy atmosfera ciepła, intymności, co sprzyja nawiązywaniu bliskich kontaktów.

 JAK CZYTAĆ DZIECIOM KSIĄŻKI

      Rodzice często poprzestają na obdarowywaniu dziecka książkami, podobnie jak zabawkami. Dziecko oglądając obrazki bez udziału któregoś z rodziców czerpie niewiele korzyści z takiego kontaktu z książką. Literatura może pomagać, a może też przynosić pewne niepokoje, które tylko dorosły może rozładować. Dużą rolę odgrywa sposób przekazywania dzieciom przez dorosłych treści książki.

Należy zapewnić też odpowiednie warunki do słuchania literatury, a więc:

-   możliwa cisza w trakcie czytania,

-   kolorowe ilustracje w książce, które pobudzą wyobraźnię dziecka,

-   zrozumiała treść książek,

-   wolne, wyraźne czytanie.

-   dziecko powinno być wypoczęte i wyciszone.

       Po przeczytaniu dziecko lubi jeszcze raz obejrzeć sobie ilustracje w książce i może do niej wracać kilka razy. Dobrze jest więc, jeśli książka ma twarde okładki- wtedy będzie dłużej służyć dziecku. Ilustracje rozbudzają wyobraźnię dziecka, pomagają uzyskać odpowiedź na pytania, nasuwające się w trakcie ich oglądania. Jeżeli żadne z rodziców nie zajmie się w tym czasie dzieckiem, rzuca ono wkrótce książkę w kąt, gdyż jest znudzone, sfrustrowane, wyrywa kartki lub bazgrze na nich kolorowymi flamastrami skutecznie je niszcząc. Co gorsza, obcując w ten sposób z książkami, nie może nauczyć się ich szanowania.

         KRYTERIA WYBORU KSIĄŻEK DO GŁOŚNEGO CZYTANIA DZIECIOM

opracowane przez Fundację  „ABCXXI – Program Zdrowia Emocjonalnego”, inicjatora kampanii „Cała Polska czyta dzieciom”

Kryteria, jakimi kieruje się Fundacja przy polecaniu książek do głośnego czytania dzieciom, służą z jednej strony podnoszeniu ogólnego poziomu kultury i wiedzy, z drugiej zaś ochronie i wspieraniu zdrowia emocjonalnego dziecka.

Fundacja proponuje, by do głośnego czytania dzieciom wybierać książki: 

-   skierowane do dziecka i ciekawe dla niego

-   sensowne - o czymś istotnym dla dziecka lub uczące czegoś ważnego

-   napisane lub tłumaczone poprawną i ładną polszczyzną

-   uczące racjonalnego myślenia

-   przynoszące wiedzę i/lub rozrywkę na wysokim poziomie

-   rozwijające dobry smak i poczucie humoru

-   niosące przesłanie szacunku wobec dziecka, ludzi, innych istot, zwierząt, przyrody, kraju, uznanych norm społecznych i prawa

-   dostosowane do wieku i wrażliwości dziecka, nie wzbudzające lęków i niepokoju

-   niosące pozytywny przekaz moralny, promujące wzorce właściwych postaw i zachowań

-   rozwijające wrażliwość estetyczną

-   kształtujące postawę optymizmu i wiary w siebie oraz pozytywne nastawienie do świata

-   unikające stereotypów związanych z płcią – np. że dziewczęta nie umieją myśleć racjonalnie, a ich głównym zadaniem jest podobać się i zaspokajać potrzeby innych, że chłopcy mają być twardzi i niewrażliwi, ich niekulturalne lub nieodpowiedzialne zachowania toleruje się „bo są chłopcami” itp.

-   unikające stereotypów kulturowych, rasowych, narodowych etc., nawet jeśli podane są w niewinnej lub humorystycznej formie: że dzieci można bić, że przemoc jest akceptowanym sposobem rozwiązywania problemów, że wyśmiewanie innych świadczy o poczuciu humoru, nieuczciwość jest dozwolona lub akceptowana (np. ściąganie), że cwaniactwo lub łamanie norm jest dowodem zaradności, że ludzie danej rasy/narodowości są źli, głupi, nieuczciwi itp.

-   unikające przemocy nawet w zabawie

JAK CZYTAMY W NASZYM PRZEDSZKOLU

         Od tego roku nasze przedszkole należy do „Klubu Czytających Przedszkoli”, którego twórcą jest kampania „Cała Polska czyta dzieciom”. W takim przedszkolu wszystkie nauczycielki czytają dzieciom co najmniej 20 minut dziennie. Oprócz nauczycielek i rodziców do głośnego czytania dzieciom zapraszani są różni goście. W roku szkolnym 2004/2005 w grupie dzieci najmłodszych czytały następujące osoby:

1.  Inspektor Wydziału Oświaty przy Urzędzie Miasta Ełk - Anna Kania

2.  Dyrektor Miejskiego Przedszkola i Żłobka „Ekoludki” - Anna Sierotko

3.  Wizytator- Barbara Dziuba

4.  Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 7- Leszek Sobczak

5.  Przewodnicząca Komisji Oświaty przy Urzędzie Miasta- Barbara Skopowska

6.  Dyrektor Miejskiej Biblioteki w Ełku- Iwona Drażba

7.  Ekologz Nadleśnictwa Ełk w Mrozach- Izabella Poletyło

8.  Prezes Zarządu Ełckiego Stowarzyszenia Ekologicznego w Ełku- Roman Paczkowski

9.  Komendant Powiatowej Policji w Ełku - Marek Hyzopski

10. Nauczyciel ze Szkoły Podstawowej Specjalnej Zgromadzenia Sióstr Benedyktynek Misjonarek w Ełku- Małgorzata Kiryłło

         Wszystkie osoby bardzo chętnie przyjmowały zaproszenia do przedszkola aby spotkać się z dziećmi i poczytać im bajki. Wielu gości przyniosło ulubione książki z własnego dzieciństwa lub swoich dzieci. Trzylatki nie tylko słuchały czytanego tekstu, ale również śpiewały i tańczyły razem z gośćmi.

Poprzez udział ludzi dorosłych w głośnym czytaniu:

-   zwróciłam uwagę dorosłym na formę spędzania czasu z dzieckiem jako alternatywę  oglądania telewizji i gier komputerowych,

-   wzmocniłam więzi rodzinne,

-   rozwijałam u dzieci i dorosłych nawyk czytania książek, rozbudziłam wyobraźnię i aktywność intelektualną dzieci.

                                                                Małgorzata Ignatowicz