Scenariusz zajęcia dla
5-latków przeprowadzonego przez Jolantę Rydzewską.
Temat:
W świecie dźwięków.
1. Forma:
rozmowa, zabawy dydaktyczne (słuchowe), zabawy rytmiczne,
zabawy ruchowe
2. Cele:
- dziecko
wystukuje rytmicznie tekst;
- dziecko
określa, co wywołuje dźwięki na ilustracjach;
- dziecko
nazywa instrumenty perkusyjne i instrumenty wokalne;
- dziecko
rozpoznaje instrumenty po słyszanych dźwiękach;
- dziecko
ilustruje ruchem słyszaną muzykę i grę na instrumentach;
- dziecko
maluje muzykę;
3. Środki
dydaktyczne:
instrumenty perkusyjne (bębenek,
tamburyno, grzechotka, kołatka, talerze, cymbałki) i inne przedmioty
(dzwoneczek, pęk kluczy, woda przelewana, dwa klocki drewniane),
ilustracje (las, ulica, wieś, łąka, dom), nagrania muzyczne na płycie
CD, nagrania odgłosów, ilustracje i nagrania odgłosów instrumentów
„Słucham i mówię” D. Nawrockiej i H. Rodak, farby i kolorowe kartki z
bloku
4. Metody:
metoda słowna (rozmowa), percepcji
(pokazu), czynna (zadań stawianych dziecku),
metoda czynna (ćwiczeń)
Przebieg
zajęcia:
1. Powitanie:
Dzieci wymawiają rytmicznie
„Jak to miło i wesoło –
uderzając dłońmi o uda
Gdy rodzice są wokoło.” –
klaszczą o dłonie
Hurra! – wyskok w górę
Dzieci siadają. Ten sam tekst czworo
dzieci wystukuje na instrumentach perkusyjnych (bębenek, tamburyno,
dzwoneczki, kołatka) – dzieci wcześniej nazywają instrumenty.
Nauczycielka stwierdza, że każdy z
instrumentów wydaje inny dźwięk i właśnie o dźwiękach będziemy mówić na
zajęciu.
2. Rozmowa
z dziećmi na podstawie ilustracji (las, ulica, wieś, łąka, dom)
Nauczycielka kolejno wiesza ilustracje i
pyta dzieci jakie dźwięki można usłyszeć kiedy jest się np. w lesie itd.
3.
Piosenka „Panie Janie” w
wykonaniu dzieci – muzyka instrumentalna,
słyszalny
jest dźwięk dzwonów.
- Co
budzi pana Jana rano, jaki dźwięk?
- Jaki
dźwięk budzi was rano i waszych rodziców, jak myślicie?
4. Zagadki słuchowe –
wskazane dziecko podchodzi do teczki z
instrumentami
perkusyjnymi i innymi schowanymi przedmiotami
wydającymi
dźwięki, gra na instrumentach tak aby to było niewidoczne
-
dzieci zgadują.
5. Ilustracja muzyki ruchem „Nimfy i
wojownicy”.
Muzyka różna pod względem melodycznym:
nimfy – spokojna refleksyjna, wojownicy – szybka, głośna.
6. Zagadki
słuchowe – rozpoznawanie dźwięków instrumentów muzycznych z kasety
(trąbka, gitara, fortepian, skrzypce, werbel, flet, organy), odszukanie
ilustracji przedstawiającej dany instrument.
Po rozwiązaniu zagadek dzieci naśladują
grę na tych instrumentach.
7. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem
instrumentu zrobionego z owocu tykwy (wykorzystywana jako instrument w
Ameryce Południowej).
Nazwanie instrumentu – marakasy.
Podczas gry na instrumencie dzieci
biegają, kiedy jest cisza wykonują różne figury.
8. Zabawa
artykulacyjna „Nazwij ten dźwięk”.
Dzieci losują obrazki przedstawiające
różne sytuacje dźwiękowe.
Dziecko nazywa tę sytuację i odtwarza
dźwięk z obrazka (np. obrazki:
krowy, płaczące dziecko, gra na trąbce,
padający deszcz itd.).
9. Malowanie
muzyki farbami plakatowymi na kolorowej kartce. Dziecko
trzyma w dwóch rękach pędzelki i maluje
słyszaną muzykę używając
dwóch pędzelków naraz. Omówienie prac.
10.
Piosenka „Ja jestem
muzykantem”. Dzieci zgadują czyj głos słychać
na kasecie (śpiew dzieci). Nauczycielka
stwierdza, że my też zaśpiewamy piosenkę. Dzieci śpiewają i ilustrują
ruchem grę na
instrumentach. |