SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI
PROJEKTU
„GLEBA PEŁNA ŻYCIA I POTRZEB”.
W październiku 2006 r. w gr. 6-latków
rozpoczęto realizację projektu z zakresu jednego bloku
tematycznego „Gleba pełna życia i potrzeb”. Trwał on do końca
listopada 2006 r. Celem projektu było uświadomienie dzieciom,
dlaczego gleba jest tak niezwykła, skąd się wzięła dla kogo i
dlaczego jest potrzebna.
Swoją przygodę z tym tematem grupa
6-latków rozpoczęła od zabaw w ogrodzie przedszkolnym dowiadując
się jak dokładnie wygląda ziemia. Dzieci odkryły, że ziemia jest
wszędzie; na placu zabaw, na grządce, pomiędzy płytami chodnika,
w doniczce z roślinami. Zauważyły również jej różny wygląd:
ciemno i jasnobrązowy, z piaskiem lub kamykami, z trawą lub
kwiatami, z liśćmi bądź korzeniami.
Podczas spacerów w ciepłe dni 6-latki z
bardzo bliskiej perspektywy obserwowały ziemię. Sprawdzały czy
jest gładka, czy twarda a może miękka, czy jest sucha lub
wilgotna. Próbowały opisać słowami to co czują i czego dotykają.
Wymyślały własne określenia, które odpowiadały temu co
wyczuwają.
Podczas zabaw ziemią dzieci rozdrabniały ją
palcami, ugniatały, formowały z niej figurki, budowały zamki z
piasku.
Efektem spacerów i zabaw na świeżym
powietrzu było zgromadzenie w kąciku przyrody pod hasłem „Muzeum
ziemi, piasku i kamyków” różnych rodzajów ziemi zebranych z
ogrodów, parków, terenów budowlanych, brzegów jeziora itp.
Na zajęciach pt: „Zbliżyć się do ziemi”
6-latki poznały na podstawie ilustracji historię powstawania
gleby, jej skład i strukturę. Dzięki dużej planszy wykonanej
przeze mnie mogły zaobserwować z jakich warstw składa się
ziemia. Na podstawie globusa określały też obszary lądów
występujących na świecie.
Na zajęciach plastycznych dzieci
projektowały i wykonywały szklane ogrody w oparciu o zgromadzone
na spacerach: korzenie, glebę, rośliny i różnorodne elementy
dekoracyjne. Barwiły również warstwy soli i piasku podczas
innych zajęć pt: „Kolorowe butelki”. W czasie wykonywania
wymienionych prac wykorzystywały również materiały odpadowe
szkodliwe dla ziemi - plastikowe butelki. Wszystkie prace
wystawione były w kąciku dla rodziców w szatni, aby i oni mogli
zapoznać się z realizowanym projektem.
Kiedy przedszkolaki dowiedziały się wielu
rzeczy o ziemi z każdą zabawą coraz bardziej się do niej
zbliżały. Początkowo przyglądały się ziemi z pozycji stojącej,
na koniec zaś oglądały ją z bliska za pomocą szkła
powiększającego wykonując doświadczenia na zajęciach pt: „Jaki
kolor ma ziemia”. Porównywały wtedy próbki ziemi, określały jej
właściwości takie jak barwa, zapach, wilgotność. Podczas tych
obserwacji dzieci odkryły małe zwierzątka występujące w glebie.
Na kolejnych zajęciach pt: „Fuj robal”
dowiedziały się, że na ziemi żyje mnóstwo małych organizmów,
które roją się, pełzają, wiją i podskakują. W garstce ziemi jest
ich więcej niż ludzi na całym świecie. Trudno uwierzyć ale
niemal wszystkie one mają swoje nazwy. W ten sposób 6-latki
uzyskały odpowiedź na pytanie „Kto mieszka w glebie”. Dzieci
dowiedziały się także dlaczego te wszystkie żyjątka są
pożyteczne i w jaki sposób użyźniają glebę.
6-latki odpowiadały również na pytanie „Co
by było gdybyśmy nie mieli dżdżownic”. Dowiedziały się w ten
sposób, że wówczas nie byłoby dobrej ziemi, rośliny nie mogłyby
dobrze rosnąć, a w konsekwencji my nie mielibyśmy wystarczającej
ilości jedzenia.
Podsumowaniem rozważań o zwierzętach
żyjących w glebie było założenie przez dzieci hodowli dżdżownic
jako szczególnie pilnego podziemnego robotnika.. Do chwili
obecnej przedszkolaki obserwować mogą jej budowę, sposób
poruszania się, jak ryje ona w ziemi wiele korytarzy przesuwając
się powoli przez warstwy ziemi.
Gdy dzieci dowiedziały się co dzieje się w
ziemi i pod gruntem wykonywały w grupach duże obrazy gdzie
malowały, rysowały i naklejały to co znajduje się w glebie.
Ważne było aby samodzielnie umiejscowiły żyjątka pod
powierzchnią ziemi oraz rośliny i trawę która rośnie na
powierzchni
Z materiałów odpadowych wykonywały również
prace przestrzenne pt; „Dżdżownica”, które zostały wyeksponowane
aby rodzice zapoznali się z realizacją kolejnych etapów
projektu.
Na kolejnym zajęciu na podstawie
historyjki obrazkowej dzieci zrozumiały starą i mądrą zasadę
rolników i ogrodników która brzmi „Co wzięliśmy od ziemi to
powinniśmy jej zwrócić”.
Podczas tych zajęć poznały również czynniki
wpływające na zanieczyszczenie gleby i skutki jakie ono niesie
dla ludzi, zwierząt i roślin. 6-latki wymieniały również także
sposoby przeciwdziałania zanieczyszczeniom pochodzenia
naturalnego jak i tym związanych z działalnością człowieka.
Głównym celem wszystkich zajęć było uświadomienie dzieciom, że
gleba może ulec degradacji w związku z tym powinniśmy ją chronić
i pielęgnować aby móc samemu żyć.
Na zakończenie realizacji projektu odbyły
się zajęcia utrwalające i podsumowujące zdobytą przez dzieci
wiedzę. Przedszkolaki uczestniczyły w zabawie integracyjnej
„Stonoga” i dydaktycznej „Przyjaciele kreta” jak również bawiły
się w kręgu w zabawę „Dokończ zdanie”.
Zaplanowany na okres dwóch miesięcy projekt
został w pełni zrealizowany.
Anna Konopko
|