SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU

„GLEBA PEŁNA ŻYCIA I POTRZEB”.

W październiku 2006 r. w gr. 6-latków rozpoczęto realizację projektu z zakresu jednego bloku tematycznego „Gleba pełna życia i potrzeb”. Trwał on do końca listopada 2006 r. Celem projektu było uświadomienie dzieciom, dlaczego gleba jest tak niezwykła, skąd się wzięła dla kogo i dlaczego jest potrzebna.

 Swoją przygodę z tym tematem grupa 6-latków rozpoczęła od zabaw w ogrodzie przedszkolnym dowiadując się jak dokładnie wygląda ziemia. Dzieci odkryły, że ziemia jest wszędzie; na placu zabaw, na grządce, pomiędzy płytami chodnika, w doniczce z roślinami. Zauważyły również jej różny wygląd: ciemno i jasnobrązowy, z piaskiem lub kamykami, z trawą lub kwiatami, z liśćmi bądź korzeniami.

 

 

Podczas spacerów w ciepłe dni 6-latki z bardzo bliskiej perspektywy obserwowały ziemię. Sprawdzały czy jest gładka, czy twarda a może miękka, czy jest sucha lub wilgotna. Próbowały opisać słowami to co czują i czego dotykają. Wymyślały własne określenia, które odpowiadały temu co wyczuwają.

 

 

Podczas zabaw ziemią dzieci rozdrabniały ją palcami, ugniatały, formowały z niej figurki, budowały zamki z piasku.

 

 

Efektem spacerów i zabaw na świeżym powietrzu było zgromadzenie w kąciku przyrody pod hasłem „Muzeum ziemi, piasku i kamyków” różnych rodzajów  ziemi zebranych z ogrodów, parków, terenów budowlanych, brzegów jeziora itp.

 

 

Na zajęciach pt: „Zbliżyć się do ziemi” 6-latki poznały na podstawie ilustracji  historię powstawania gleby, jej skład i strukturę. Dzięki dużej planszy wykonanej przeze mnie mogły zaobserwować z jakich warstw  składa się ziemia. Na podstawie globusa określały też obszary lądów występujących na świecie.

Na zajęciach plastycznych dzieci projektowały i wykonywały szklane ogrody w oparciu o zgromadzone na spacerach: korzenie, glebę, rośliny i różnorodne elementy dekoracyjne. Barwiły również warstwy soli i piasku  podczas innych zajęć pt: „Kolorowe butelki”. W czasie wykonywania wymienionych prac wykorzystywały również  materiały odpadowe szkodliwe dla ziemi  - plastikowe butelki. Wszystkie prace wystawione były w kąciku dla rodziców w szatni, aby i oni mogli zapoznać się z realizowanym projektem.

 

 

Kiedy przedszkolaki dowiedziały się wielu rzeczy o ziemi z każdą zabawą coraz bardziej się do niej zbliżały. Początkowo przyglądały się ziemi z pozycji stojącej, na koniec zaś oglądały ją z bliska za pomocą szkła powiększającego wykonując doświadczenia na zajęciach pt: „Jaki kolor ma ziemia”. Porównywały wtedy próbki ziemi, określały jej właściwości takie jak  barwa, zapach, wilgotność. Podczas tych obserwacji dzieci odkryły małe zwierzątka występujące w glebie.

Na kolejnych zajęciach pt: „Fuj robal” dowiedziały się, że na ziemi żyje mnóstwo małych organizmów, które roją się, pełzają, wiją i podskakują. W garstce ziemi jest ich więcej niż ludzi na całym świecie. Trudno uwierzyć ale niemal wszystkie one mają swoje nazwy. W ten sposób 6-latki uzyskały odpowiedź na pytanie „Kto mieszka w glebie”. Dzieci dowiedziały się także dlaczego te wszystkie żyjątka są pożyteczne i w jaki sposób użyźniają glebę.

6-latki odpowiadały również na pytanie „Co by było gdybyśmy nie mieli dżdżownic”. Dowiedziały się w ten sposób, że wówczas nie byłoby dobrej ziemi, rośliny nie mogłyby dobrze rosnąć, a w konsekwencji my nie mielibyśmy wystarczającej ilości jedzenia.

Podsumowaniem rozważań o zwierzętach żyjących w glebie było założenie przez dzieci hodowli dżdżownic jako szczególnie pilnego podziemnego robotnika.. Do chwili obecnej przedszkolaki obserwować mogą jej budowę, sposób poruszania się, jak ryje ona w ziemi wiele korytarzy przesuwając się powoli przez warstwy ziemi.

 

 

 

Gdy dzieci dowiedziały się co dzieje się w ziemi i pod gruntem wykonywały w grupach duże obrazy gdzie malowały, rysowały i naklejały to co znajduje się w glebie. Ważne było aby samodzielnie umiejscowiły żyjątka pod powierzchnią ziemi oraz rośliny i trawę która rośnie na powierzchni

 

 

Z materiałów odpadowych wykonywały również prace przestrzenne pt; „Dżdżownica”, które zostały wyeksponowane aby rodzice zapoznali się z realizacją kolejnych etapów projektu.

 

 

 

 Na kolejnym zajęciu na podstawie historyjki obrazkowej dzieci zrozumiały starą  i mądrą zasadę rolników i ogrodników która brzmi „Co wzięliśmy od ziemi to powinniśmy jej zwrócić”.

 

 

Podczas tych zajęć poznały również czynniki wpływające na zanieczyszczenie gleby i skutki jakie ono niesie dla ludzi, zwierząt i roślin. 6-latki wymieniały również także sposoby przeciwdziałania zanieczyszczeniom pochodzenia naturalnego jak i tym związanych z działalnością człowieka. Głównym celem wszystkich zajęć było uświadomienie dzieciom, że gleba może ulec degradacji w związku z tym powinniśmy ją chronić i pielęgnować aby móc samemu żyć.

Na zakończenie realizacji projektu odbyły się zajęcia utrwalające i podsumowujące zdobytą przez dzieci wiedzę. Przedszkolaki uczestniczyły w zabawie integracyjnej „Stonoga” i dydaktycznej „Przyjaciele kreta” jak również bawiły się w kręgu w zabawę „Dokończ zdanie”.

Zaplanowany na okres dwóch miesięcy projekt został w pełni zrealizowany.

 

Anna Konopko