Jolanta Beziuk

NATURALNA NAUKA JĘZYKA

W roku szkolnym 2003/ 2004 pracowałam z grupą dzieci sześcioletnich. Aby jak najlepiej przygotować dzieci do podjęcia obowiązku szkolnego zastosowałam w swojej pracy metodę naturalnej nauki języka. Współopracowałam  program „Uczymy się inaczej”, który był podstawą do przeprowadzenia zajęć powyższą metodą.

 „Naturalna nauka języka” polega na rozwijaniu i pogłębianiu chęci dziecka do nauki mówienia, czytania, jak i kreślenia symboli graficznych, czemu towarzyszy szeroko rozumiana aktywność twórcza (językowa, muzyczna, ruchowa i plastyczna)”.

Główne założenia metody naturalnej nauki języka:

1. Zintegrowanie procesu kształcenia – równoczesna nauka pisania i czytania.

2. Wspomaganie naturalnej chęci dziecka do nauki oraz tworzenia i współtworzenia wiedzy.

3. Kształtowanie u dzieci poszukującej i otwartej postawy wobec siebie i otaczającego świata.

4. Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego własnej inicjatywy i potencjału twórczego.

Zajęcia prowadzone naturalną nauką języka:

-  inspirują;

-  pobudzają;

-  motywują;

-  aktywizują;

Dzięki takim zajęciom dziecko:

-  podejmuje wezwania, zadania, decyzje;

-  jest komunikatywne i odważne do podejmowania zadań;

-  ma pozytywną samoocenę;

-  ma poczucie własnej wartości;

-  ma lepszy start w szkole.