Jolanta Beziuk
NATURALNA NAUKA JĘZYKA
W
roku szkolnym 2003/ 2004 pracowałam z grupą dzieci
sześcioletnich. Aby jak najlepiej przygotować dzieci do
podjęcia obowiązku szkolnego zastosowałam w swojej pracy
metodę naturalnej nauki języka. Współopracowałam
program „Uczymy się inaczej”, który był podstawą do
przeprowadzenia zajęć powyższą metodą.
„Naturalna nauka języka” polega na rozwijaniu i pogłębianiu
chęci dziecka do nauki mówienia, czytania, jak i kreślenia
symboli graficznych, czemu towarzyszy szeroko rozumiana
aktywność twórcza (językowa, muzyczna, ruchowa i
plastyczna)”.
Główne
założenia metody naturalnej nauki języka:
1. Zintegrowanie
procesu kształcenia – równoczesna nauka pisania i czytania.
2. Wspomaganie
naturalnej chęci dziecka do nauki oraz tworzenia
i współtworzenia wiedzy.
3. Kształtowanie
u dzieci poszukującej i otwartej postawy wobec siebie i
otaczającego świata.
4. Wspomaganie
indywidualnego rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego własnej
inicjatywy i potencjału twórczego.
Zajęcia prowadzone naturalną nauką języka:
- inspirują;
- pobudzają;
- motywują;
- aktywizują;
Dzięki
takim zajęciom dziecko:
- podejmuje
wezwania, zadania, decyzje;
- jest
komunikatywne i odważne do podejmowania zadań;
- ma
pozytywną samoocenę;
- ma
poczucie własnej wartości;
- ma
lepszy start w szkole. |