Zajęcia otwarte dla rodziców
Temat:
Drzewo w różnych porach roku.
Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców
- Forma: zabawy z pedagogiki zabawy,
zagadki, rozmowa
- Cele:
- dziecko nazywa po kolei pory roku i nazywa aktualną porę roku
- dziecko szuka takich samych symboli
- dziecko rozpoznaje po wyglądzie drzewa na obrazku jaka to jest
pora roku
- dziecko utrwala stronę prawą i lewą ciała
- dziecko twórczo myśli podczas zajęć
- dziecko wykonuje jesienne drzewo wykorzystując różnorodny
materiał
- dziecko liczy do pięciu
- Środki dydaktyczne:
ilustracje
przedstawiające drzewo w czterech porach roku, jesienne listki z
zagadkami, nagrania na płycie CD, sylwety dużych liści tekturowych,
rolki po papierze toaletowym, bibuła, ziemniak, wykałaczki, plastelina,
strój pani jesieni,
- Metody:
metoda słowna (rozmowa,
zagadki), percepcji (pokazu), czynna (zadań stawianych dziecku), metoda
pedagogiki zabawy
Przebieg zajęcia:
1. Wprowadzenie:
Piosenka na powitanie-
My serdecznie Was
witamy
Do
zabawy zapraszamy
I
czy słońce jest czy deszcz
U
nas zawsze fajnie jest
Zabawa
„Przywitaj się z powietrzem” – dzieci stoją w kręgu wdychają
i
wydychają powietrze wykonują kilka skłonów, przysiadów, podskoków
2. Słuchanie piosenki „Rok”
Omówienie słów piosenki – Jakie pory
roku są wymienione w piosence?
- Jaka teraz jest pora roku?
- Jaką piosenkę znamy o jesieni?
3. Śpiew piosenki „Jesień” – wybór do ilustracji piosenki dziecka,
które jest panią jesienią
4. Rozwiązywanie zagadek na temat zasłoniętych ilustracji, które
zaznaczone są kółeczkami w czterech kolorach i o różnej ilości kropek
(do pięciu). Nauczycielka opowiada dzieciom, że gdy szła do przedszkola
znalazła dziwne jesienne listki z kropeczkami w czterech kolorach. Takie
same kropeczki są na odwróconych ilustracjach. Dzieci kolejno dopasowują
kółeczka na listkach z kółeczkami na ilustracjach. Kolejno odsłaniane są
ilustracje przedstawiające drzewo w różnych porach roku.
Dzieci zgadują jaka to jest pora roku po
wyglądzie drzewa, uzasadniają swoja wypowiedź. Natomiast jeżeli dzieci
mają problemy z odpowiedzią ułatwią im to zagadki zamieszczone na
listkach z kropeczkami.
Zagadki:
- Jak się nazywa ta pora roku, co dywan
z barwnych liści ściele nam wokół?
- Na rzekach lód, na polach śnieg zamieć
straszliwa. Kiedy to bywa?
- Już wietrzyk z łąki ciepły powiewa
drobniutkie pąki rosną na drzewach.
- Dni coraz dłuższe, gorętsze motylki i
pszczółki latają a dzieci kąpią się w rzece.
Omówienie wyglądu drzewa o każdej porze
roku.
Zabawa rytmiczna z wykorzystaniem
sylwety liścia : dzieci stukają głośno-cicho, szybko-wolno, następnie
biegają na dźwięk tamburyna, zatrzymują się i obrysowują liść prawą
ręką, potem lewą ręką.
5. Zabawa rozwijająca twórcze myślenie „Gdyby drzewo umiało mówić
to co by powiedziało?”
6. Wykonanie jesiennego drzewa z różnorodnego tworzywa- rolkę po
papierze otaczamy bibułką, wsadzamy w nią ziemniak, w ziemniak
wykałaczki, na których umieszczamy kuleczki z kolorowej plasteliny.
7. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem kasety z odgłosami jesiennej
pogody deszczu i wiatru – ilustracja odgłosów ruchem.
opracowała i przeprowadziła: Jolanta Rydzewska |