Zajęcia otwarte dla rodziców

 Temat: Drzewo w różnych porach roku.

Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców

  1. Forma: zabawy z pedagogiki zabawy, zagadki, rozmowa
  2. Cele:

-     dziecko nazywa po kolei pory roku i nazywa aktualną porę roku

-     dziecko szuka takich samych symboli

-      dziecko rozpoznaje po wyglądzie drzewa na obrazku jaka to jest pora roku

-      dziecko utrwala stronę prawą i lewą ciała

-      dziecko twórczo myśli podczas zajęć

-     dziecko wykonuje jesienne drzewo wykorzystując różnorodny materiał

                  -     dziecko liczy do pięciu

  1. Środki dydaktyczne:

ilustracje przedstawiające drzewo w czterech porach roku, jesienne listki z zagadkami, nagrania na płycie CD, sylwety dużych liści tekturowych, rolki po papierze toaletowym, bibuła, ziemniak, wykałaczki, plastelina, strój pani jesieni,

  1. Metody:

metoda słowna (rozmowa, zagadki), percepcji (pokazu), czynna (zadań stawianych dziecku), metoda pedagogiki zabawy     

Przebieg zajęcia:

 1.     Wprowadzenie:

Piosenka na powitanie-

My serdecznie Was witamy

Do zabawy zapraszamy

I czy słońce jest czy deszcz

U nas zawsze fajnie jest

          Zabawa „Przywitaj się z powietrzem” – dzieci stoją w kręgu wdychają

          i wydychają powietrze wykonują kilka skłonów, przysiadów, podskoków

2.  Słuchanie piosenki „Rok”

Omówienie słów piosenki – Jakie pory roku są wymienione w piosence?

-   Jaka teraz jest pora roku?

-   Jaką piosenkę znamy o jesieni?

3.  Śpiew piosenki „Jesień” – wybór do ilustracji piosenki dziecka, które jest panią jesienią

4.  Rozwiązywanie zagadek na temat zasłoniętych ilustracji, które zaznaczone są kółeczkami w czterech kolorach i o różnej ilości kropek (do pięciu). Nauczycielka opowiada dzieciom, że gdy szła do przedszkola znalazła dziwne jesienne listki z kropeczkami w czterech kolorach. Takie same kropeczki są na odwróconych ilustracjach. Dzieci kolejno dopasowują kółeczka na listkach z kółeczkami na ilustracjach. Kolejno odsłaniane są ilustracje przedstawiające drzewo w różnych porach roku.

Dzieci zgadują jaka to jest pora roku po wyglądzie drzewa, uzasadniają swoja wypowiedź. Natomiast  jeżeli dzieci mają problemy z odpowiedzią ułatwią im to zagadki zamieszczone na listkach z kropeczkami.

Zagadki:

- Jak się nazywa ta pora roku, co dywan z barwnych liści ściele nam wokół?

- Na rzekach lód, na polach śnieg zamieć straszliwa. Kiedy to bywa?

- Już wietrzyk z łąki ciepły powiewa drobniutkie pąki rosną na drzewach.

- Dni coraz dłuższe, gorętsze motylki i pszczółki latają a dzieci kąpią się w rzece.

Omówienie wyglądu drzewa o każdej porze roku.

Zabawa rytmiczna z wykorzystaniem sylwety liścia : dzieci stukają głośno-cicho, szybko-wolno, następnie biegają na dźwięk tamburyna, zatrzymują się i obrysowują liść prawą ręką, potem lewą ręką.

5.  Zabawa  rozwijająca twórcze myślenie „Gdyby drzewo umiało mówić to co by powiedziało?”

6.  Wykonanie jesiennego drzewa z różnorodnego tworzywa- rolkę po papierze otaczamy bibułką, wsadzamy w nią ziemniak, w ziemniak wykałaczki, na których umieszczamy kuleczki z kolorowej plasteliny.

7. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem kasety z odgłosami jesiennej pogody deszczu i wiatru – ilustracja odgłosów ruchem.

opracowała i przeprowadziła: Jolanta Rydzewska