Zajęcia otwarte dla rodziców

 Temat: Kolorowe figury.

  1. Forma: zabawy z pedagogiki zabawy, rozmowa, wiersz, zabawy dydaktyczne
  2. Cele:

-         dziecko nazywa kolory

-         dziecko rozpoznaje i nazywa figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt)

-         dziecko rozpoznaje figury po dotyku

-         dziecko kreśli kształt figur w powietrzu

-         dziecko klasyfikuje figury wg kształtu

-         dziecko określa jaka to figura i jakiej wielkości

-         dziecko liczy boki i wierzchołki figur

  1. Środki dydaktyczne:

ilustracja z namalowanym geometrycznym miasteczkiem, klocki Dinesa, szarfy, sylwety figur o różnym kształcie i kolorze, koperty z sylwetami figur, książka  „Moje 5-lat

  1. Metody:

Metoda słowna (wiersz, rozmowa), percepcji (pokazu), czynna (zadań stawianych dziecku), metoda pedagogiki zabawy

Przebieg zajęcia:

 1.  Wprowadzenie:

        Piosenka na powitanie -

Miło nam was dziś powitać w naszym przedszkolu

Witamy pięknie wszystkich gości

Ref.    A hej, a ho, zabawmy się w piosence

A hej, a ho podajmy sobie ręce

A hej, a ho zrobimy duże koło

A hej, a ho zatańczymy wesoło

2.  Zabawa ruchowa „Kolory”- na dźwięk tamburyna dzieci biegają, na hasło „stop” przed nauczycielką stają dzieci, które mają ubranka w kolorze np. czerwonym itd. zmiana kolorów

3.  Wiersz M. Terlikowskiej „Czarodziejskie figury”- dziecko wskazuje figurę geometryczną zawieszoną na tablicy, o której jest mowa w wierszu.

4.   Piosenka „Kolorowe kredki”- rozmowa

- Co narysowały kolorowe kredki?

- opatrzcie, co namalowały kolorowe farbki na tej ilustracji?

5.  „Czarodziejskie miasteczko”- rozmowa  z wykorzystaniem kolorowej ilustracji

-  Dlaczego to miasteczko jest czarodziejskie?

-   Z jakich figur zostało zbudowane?

-   Policzcie , ile jest kół, kwadratów, trójkątów ukrytych w miasteczku

6.  „Czarodziejski worek”- w worku są klocki Dinesa

Dzieci rozpoznają kształt i wielkość figury poprzez dotyk, a następnie mówią jaka to figura i wszystkie dzieci kreślą tę figurę w powietrzu.,

7.  Zabawa  ruchowa „Ułóż figurę”- wykorzystanie szarf

Gra muzyka – dzieci tańczą, przerwa w muzyce dzieci układają z szarf wskazaną przez nauczycielkę figurę np. koło itd.

8.  Wyodrębnianie figur wśród rozrzuconych figur na tablicy- tworzenie zbiorów kół, kwadratów i trójkątów- nazywanie figur i określenie wielkości, przeliczenie figur

rozmowa - ile boków ma kwadrat a ile trójkąt?

                -  ile wierzchołków ma kwadrat a ile trójkąt?

9. Praca przy stolikach. Każde dziecko otrzymuje kopertę, wyjmuje z niej 5 figur- musi je przeliczyć, nazwać i określić czy są to figury duże czy małe.

10. Zabawa „Jaka figura zniknęła?”

Dzieci siadają naprzeciwko siebie w parach i otrzymują tacki z takimi samymi zestawami figur. Jedno dziecko z pary zamyka oczy, a jego przeciwnik chowa w tym czasie jedną z figur. Zadaniem dziecka jest porównanie elementów ze swojego kompletu z kompletem przeciwnika i określenie, która figura została schowana.

11. Praca indywidualna – „nawlekanie na nitki” figur o takim samym kształcie „Moje 5 lat”, cz. 2, s.42

opracowała i przeprowadziła: Jolanta Rydzewska