Zajęcia otwarte dla rodziców
Temat:
Kolorowe figury.
- Forma: zabawy z pedagogiki zabawy, rozmowa,
wiersz, zabawy dydaktyczne
- Cele:
-
dziecko nazywa kolory
-
dziecko rozpoznaje i nazywa figury
geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt)
-
dziecko rozpoznaje figury po dotyku
-
dziecko kreśli kształt figur w powietrzu
-
dziecko klasyfikuje figury wg kształtu
-
dziecko określa jaka to figura i jakiej
wielkości
-
dziecko liczy boki i wierzchołki figur
- Środki dydaktyczne:
ilustracja z namalowanym geometrycznym miasteczkiem, klocki Dinesa,
szarfy, sylwety figur o różnym kształcie i kolorze, koperty z sylwetami
figur, książka „Moje 5-lat
- Metody:
Metoda słowna (wiersz, rozmowa), percepcji (pokazu), czynna (zadań
stawianych dziecku), metoda pedagogiki zabawy
Przebieg zajęcia:
1. Wprowadzenie:
Piosenka na powitanie -
Miło nam was dziś powitać w naszym
przedszkolu
Witamy pięknie wszystkich gości
Ref. A hej, a ho, zabawmy się w piosence
A hej, a ho podajmy sobie ręce
A hej, a ho zrobimy duże koło
A hej, a ho zatańczymy wesoło
2.
Zabawa ruchowa „Kolory”- na dźwięk tamburyna
dzieci biegają, na hasło
„stop” przed nauczycielką stają dzieci,
które mają ubranka w kolorze np. czerwonym itd. zmiana kolorów
3.
Wiersz M. Terlikowskiej „Czarodziejskie
figury”- dziecko wskazuje
figurę geometryczną zawieszoną na
tablicy, o której jest mowa w wierszu.
4. Piosenka „Kolorowe kredki”- rozmowa
- Co narysowały kolorowe kredki?
- opatrzcie, co namalowały kolorowe
farbki na tej ilustracji?
5. „Czarodziejskie miasteczko”- rozmowa z
wykorzystaniem kolorowej
ilustracji
- Dlaczego
to miasteczko jest czarodziejskie?
- Z
jakich figur zostało zbudowane?
- Policzcie
, ile jest kół, kwadratów, trójkątów ukrytych w miasteczku
6. „Czarodziejski worek”- w worku są klocki
Dinesa
Dzieci rozpoznają
kształt i wielkość figury poprzez dotyk, a następnie mówią jaka to
figura i wszystkie dzieci kreślą tę figurę w powietrzu.,
7. Zabawa ruchowa „Ułóż figurę”- wykorzystanie
szarf
Gra muzyka – dzieci
tańczą, przerwa w muzyce dzieci układają z szarf wskazaną przez
nauczycielkę figurę np. koło itd.
8. Wyodrębnianie figur wśród rozrzuconych figur
na tablicy- tworzenie zbiorów kół, kwadratów i trójkątów- nazywanie
figur i określenie wielkości, przeliczenie figur
rozmowa - ile boków ma kwadrat a ile
trójkąt?
- ile
wierzchołków ma kwadrat a ile trójkąt?
9. Praca przy stolikach. Każde dziecko otrzymuje
kopertę, wyjmuje z niej 5 figur- musi je
przeliczyć, nazwać i określić czy są to figury duże czy małe.
10.
Zabawa „Jaka figura zniknęła?”
Dzieci siadają
naprzeciwko siebie w parach i otrzymują tacki z takimi samymi zestawami
figur. Jedno dziecko z pary zamyka oczy, a jego przeciwnik chowa w tym
czasie jedną z figur. Zadaniem dziecka jest porównanie elementów ze
swojego kompletu z kompletem przeciwnika i określenie, która figura
została schowana.
11. Praca indywidualna – „nawlekanie na nitki”
figur o takim samym kształcie „Moje 5 lat”, cz. 2, s.42
opracowała i przeprowadziła: Jolanta Rydzewska
|