„PODGLĄDAMY PRZYRODĘ”

          W kwietniu 2008r. rozpoczęłyśmy realizację projektu „Podglądamy przyrodę” w dwóch grupach przedszkolnych .Trwał on do końca października 2008r. Celem projektu było rozbudzenie zainteresowań dzieci środowiskiem naturalnym. Naszym głównym założeniem było również kształtowanie opiekuńczej postawy wobec wszystkich żywych organizmów oraz zapoznanie z bogactwem świata roślinnego i zwierzęcego.

       Swoją przygodę z projektem dzieci rozpoczęły od zajęć pt.: „Wiosenne porządki” podczas których rozmawiały i rozwiązywały zagadki o tematyce wiosennej na podstawie wiersza J.Brzechwy. Nazywały w odpowiedniej kolejności pory roku, opisywały pogodę w danym dniu, jak  również poznały zjawisko przyrodnicze jakim jest tęcza.

      W czasie kolejnych zajęć poznały takie zwiastuny wiosny jak: boćka i biedronkę.

        Z wielkim zainteresowaniem słuchały ciekawostek o życiu tych zwierząt, poznały ich wygląd i sposób odżywiania. W trakcie spacerów miały okazję obserwować żywe okazy biedronek i uświadomić sobie znaczenie kolorów plamek owada jako ostrzeżenia dla ptaków, aby ich nie zjadały.

       Kolejnym ptakiem poznanym przez dzieci był szpak. Przedszkolaki podczas zajęć dydaktycznych „W szpaczej budce” miały okazje poznać  ich upierzenie, budowę, sposób odżywiania. Mogły zajrzeć do środka demonstrowanej przez n-lkę budki lęgowej ptaka, jak również oglądać ją na ilustracji. Zorganizowany został długi spacer w celu odszukania szpaczych domków.

Uświadomiło to dzieciom, ogromne znaczenie tego ptaka, którym opiekują się nie tylko okoliczni mieszkańcy ale i władze miasta (poprzez instalowanie na drzewach budek lęgowych), które zachęcają je do osiedlania się w okolicach Ełku.

        W trakcie wiosennego etapu realizacji projektu dzieci z obu grup prowadziły hodowlę i obserwację roślin w kącikach przyrody. Opiekując się nimi mogły się przekonać że choć na dworze jest jeszcze chłodno można hodować rośliny w domu. Podczas tych doświadczeń czterolatki dowiedziały się jak sadzimy nasiona, od czego zależy wzrost roślin , jak również jakie zjawiska przyrodnicze są sprzymierzeńcem człowieka w pracach ogrodowych .

Podsumowaniem trzymiesięcznego etapu realizacji projektu było zorganizowanie dla dzieci i ich rodziców konkursu plastycznego „Majowa łąka”. Jego celem było:

       Z obu grup na konkurs wpłynęło 17 prac wykonanych wspólnie z rodzicami przez czterolatki.  26.05.08r. Komisja Konkursowa w składzie: M. Ignatowicz – wicedyrektor MPiŻ „Ekoludki”, M. Ciopińska – rodzic, M. Rutkowska – rodzic wyłoniła 3 laureatów: (B.Michałowski, P.Danieluk, A.Guzewicz) oraz wyróżniła pozostałe prace.

Wszystkie prace obejrzeć można było na zorganizowanej wystawie pokonkursowej w holu budynku przy ul. Pięknej. Nagrody i dyplomy wręczone zostały podczas Festynu rodzinnego organizowanego  przez placówkę w dniu 27.05.08r.

       Kolejny etap projektu realizowany był od września do października (nowy rok szkolny 2008-2009). Rozpoczęła go wycieczka do gospodarstwa agroturystycznego w Szarejkach podczas której dzieci poznały i obserwowały zwierzęta żyjące w gospodarstwie domowym (krowę, kozę, konia, świnię, kury, kaczki, gęsi).

Była  to okazja do uświadomienia dzieciom i ich rodzicom, że w obrębie naszego pięknego miasta znajdują się miejsca całkowicie różniące się od środowiska w którym na co dzień przebywają ich pociechy, a dotarcie do nich nie zajmuje dużo czasu. Znalezienie się w środowisku wiejskim, nie oglądanym na co dzień  krajobrazie pozwoliło na efektywniejsze uczenie spostrzegania, obserwowania i nazywania otaczającej nas przyrody przez przedszkolaki.

        Również w ciągu tych 2 miesięcy poprzez obserwację i zabawy, różne doświadczenia na zajęciach typu „Co się dzieje z wodą deszczową?”, „Woda źródło życia”, „Nad strumykiem” dzieci poznawały właściwości wody. Pobierały próbki wody z jeziora do menzurek. Oglądały różne jej rodzaje (z jeziora, z kranu, mineralną) pod mikroskopem porównując ich czystość. Odpowiadały również na pytanie „Co żyje pod wodą?” obserwując rybki akwariowe hodowane w przedszkolu. Na zakończenie została zorganizowana wycieczka do lasu do której przedszkolaki przygotowały się przypominając zasady prawidłowego zachowania się w lesie.

Podczas wycieczki obserwowały zmiany zachodzące w przyrodzie oraz zbierały skarby do kącika przyrody (mchy, porosty, szyszki, liście). Było to podsumowanie wiadomości zdobytych podczas zajęć dydaktycznych na temat zwierząt, owadów i roślin.

          Podsumowując realizację projektu „ Podglądamy przyrodę” należy stwierdzić że praca z dziećmi pozwoliła na zwrócenie uwagi na bogactwo i różnorodność form, kształtów, wielkości obiektów, procesów i zjawisk przyrodniczych. Wskazywała nie tylko niebezpieczeństwa związane  z niszczeniem środowiska przyrodniczego, ale wzbudziła u dzieci radość i podziw dla ciągle obecnego piękna i różnorodności otoczenia w różnych porach roku. Zajęcia dydaktyczne, zabawy, gry  i wycieczki były nie tylko formą zdobywania doświadczeń, wiedzy i przeżyć estetycznych ale przede wszystkim zdrowym wypoczynkiem.

Anna Konopko

Joanna Kowalewska