TEMAT: PODRÓŻ DO WŁOCH.

 

CELE OPERACYJNE:

  • Dz. odnajduje Polskę i Włochy na mapie Europy,

  • Dz. wymienia i wskazuje na mapie stolicę Włoch – Rzym, oraz miasta: Watykan, Pizę, Wenecję,

  • Dz. przejawia zainteresowanie zabytkami Włoch,

  • Dz. określa kolory flagi włoskiej,

  • Dz. wymienia ulubione potrawy włoskie: pizza, spaghetti, lody włoskie,

  • Dz. używa włoskich zwrotów grzecznościowych: Buon giorno, Arrivederci, Grazie, Presto, Buono,

  • Dz. poprawnie wykonuje operacje dodawania w zakresie 8,

  • Dz. rozwiązuje łamigłówki,

  • Dz. odczytuje i dopasowuje napisy wg poleceń n-lki,

  • Dz. porusza się rożnymi środkami lokomocji: samolot, balon,

  • Dz. zgodnie współpracuje w zespole.

 METODY:

Rozmowa, przekład własny n-lki, opis, pokaz, obserwacja, objaśnienia i instrukcje, zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń, społecznego porozumiewania się, pedagogika zabawy.

 FORMY:

Praca z całą grupą, zespołowa i indywidualna.

 ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

Mapa Europy, flaga, mapa konturowa Włoch, paszporty europejskie, ilustracje i albumy z włoskimi budowlami (Koloseum, Bazylika i Plac św. Piotra, krzywa wieża w Pizie-Kampanila, kanały i mosty weneckie), napisy, wykreślanka, łamigłówka, puzzle (flagi, kontur Włoch, Koloseum,wieży), chusta animacyjna, wiersz: „Pizza Italiano”, płyty CD z piosenką „Włochy” i muzyką z pedagogiki zabawy, magnetofon.

 PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1. Powitanie:

Witam dzieci, które przyjechały do przedszkola samochodem,

Witam dzieci, które przyszły do przedszkola pieszo.

2. „Włochy” – słuchanie piosenki.

Zapoznanie z nazwą kraju, symbolami narodowymi, stolicą, klimatem i ulubionymi potrawami.

3. Zaproszenie na wycieczkę do Włoch.

  • Wskazanie na mapie Europy: Polski i Włoch

  • Wybór środka transportu

4. „Lot samolotem” – muzyka z pedagogiki zabawy.

  • Rozdanie paszportów

  • Przelot, lądowanie w stolicy

  • Powitanie po włosku Buon giorno i Arrivederci

5. Pobyt w Rzymie

  • Odczytanie napisu Rzym na mapie konturowej

  • Oglądanie i omawianie ilustracji „Koloseum” – odczytanie napisu

6. „Robimy pizzę Italiano” – inscenizacja wiersza.

Dzieci siedzą w kole i naśladują ruchami za nauczycielką treść wierszyka:

Mąka, woda, sól, przyprawy (dzieci naśladują: wsypują, wlewają),

to składniki tej potrawy,

zagniatamy, ugniatamy,

i gotowe ciasto mamy (poklepujemy ciasto).

Presto! Presto! Wałkujemy,

szynkę, grzyby dodajemy,

pomodoro, parmezano

pyszną pizze Italiano (wskazujemy n ciasto)

szur do pieca i gotowe (wkładamy do pieca i klaśnięcie w dłonie)

rozkroimy na połowę (krojenie)

wszystkich w koło częstujemy (odwracamy się do siebie, częstujemy)

po  zjedzeniu dziękujemy (kłaniamy si…ę0

Grazie, grazie (dziękuję)

Błono, błono (dobre – dzieci powtarzają włoskie słowa)

Pyszna pizza Italiano (rytmiczne klaśnięcie w dłonie)

7. Spacerkiem po Watykanie.

  • Wykreślanka – Watykan

  • Zaznaczenie na mapie konturowej Watykanu

  • Wypowiedzi dzieci z czym kojarzy się Watykan

  • Oglądanie i omawianie ilustracji  Bazyliki i Placu św. Piotra

8. „Lot balonem” – zabawy z chustą animacyjną.

  • Przelot nad górami –podziwianie krajobrazu

  • Przelot nad Pizą (obserwacja krzywej wieży)

9. Podziwiamy Wenecję.

  • Układanie cyfr wg kolejności – odczytanie hasła „Wenecja”

  • Wskazanie na mapie Wenecji

  • Oglądanie ilustracji i albumów o  Wenecji

10. Praca przy stolikach – układanie puzzli w zespołach

I stolik – flaga Włoch

II stolik – Koloseum

III stolik – mapa konturowa Włoch

IV stolik - .Kampanila

                                     Opracowała i przeprowadziła Aneta Kossak