TEMAT: PODRÓŻ DO WŁOCH.
CELE OPERACYJNE:
-
Dz. odnajduje Polskę i Włochy na mapie
Europy,
-
Dz. wymienia i wskazuje na mapie
stolicę Włoch – Rzym, oraz miasta: Watykan, Pizę, Wenecję,
-
Dz. przejawia zainteresowanie
zabytkami Włoch,
-
Dz. określa kolory flagi włoskiej,
-
Dz. wymienia ulubione potrawy włoskie:
pizza, spaghetti, lody włoskie,
-
Dz. używa włoskich zwrotów
grzecznościowych: Buon giorno, Arrivederci, Grazie, Presto, Buono,
-
Dz. poprawnie wykonuje operacje
dodawania w zakresie 8,
-
Dz. rozwiązuje łamigłówki,
-
Dz. odczytuje i dopasowuje napisy wg
poleceń n-lki,
-
Dz. porusza się rożnymi środkami
lokomocji: samolot, balon,
-
Dz. zgodnie współpracuje w zespole.
METODY:
Rozmowa, przekład
własny n-lki, opis, pokaz, obserwacja, objaśnienia i instrukcje, zadań
stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń, społecznego
porozumiewania się, pedagogika zabawy.
FORMY:
Praca z całą grupą,
zespołowa i indywidualna.
ŚRODKI
DYDAKTYCZNE:
Mapa Europy, flaga,
mapa konturowa Włoch, paszporty europejskie, ilustracje i albumy z
włoskimi budowlami (Koloseum, Bazylika i Plac św. Piotra, krzywa wieża w
Pizie-Kampanila, kanały i mosty weneckie), napisy, wykreślanka,
łamigłówka, puzzle (flagi, kontur Włoch, Koloseum,wieży), chusta
animacyjna, wiersz: „Pizza Italiano”, płyty CD z piosenką „Włochy” i
muzyką z pedagogiki zabawy, magnetofon.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Powitanie:
Witam dzieci, które przyjechały do
przedszkola samochodem,
Witam dzieci, które przyszły do
przedszkola pieszo.
2. „Włochy”
– słuchanie piosenki.
Zapoznanie z nazwą kraju, symbolami
narodowymi, stolicą, klimatem i ulubionymi potrawami.
3. Zaproszenie
na wycieczkę do Włoch.
4. „Lot
samolotem” – muzyka z pedagogiki zabawy.
5. Pobyt
w Rzymie
6. „Robimy
pizzę Italiano” – inscenizacja wiersza.
Dzieci
siedzą w kole i naśladują ruchami za nauczycielką treść wierszyka:
Mąka,
woda, sól, przyprawy (dzieci naśladują: wsypują, wlewają),
to
składniki tej potrawy,
zagniatamy, ugniatamy,
i
gotowe ciasto mamy (poklepujemy ciasto).
Presto!
Presto! Wałkujemy,
szynkę,
grzyby dodajemy,
pomodoro, parmezano
pyszną
pizze Italiano (wskazujemy n ciasto)
szur do
pieca i gotowe (wkładamy do pieca i klaśnięcie w dłonie)
rozkroimy na połowę (krojenie)
wszystkich w koło częstujemy (odwracamy się do siebie, częstujemy)
po
zjedzeniu dziękujemy (kłaniamy si…ę0
Grazie,
grazie (dziękuję)
Błono,
błono (dobre – dzieci powtarzają włoskie słowa)
Pyszna
pizza Italiano (rytmiczne klaśnięcie w dłonie)
7. Spacerkiem
po Watykanie.
-
Wykreślanka – Watykan
-
Zaznaczenie na mapie konturowej
Watykanu
-
Wypowiedzi dzieci z czym kojarzy się
Watykan
-
Oglądanie i omawianie ilustracji
Bazyliki i Placu św. Piotra
8. „Lot
balonem” – zabawy z chustą animacyjną.
9. Podziwiamy
Wenecję.
-
Układanie cyfr wg kolejności –
odczytanie hasła „Wenecja”
-
Wskazanie na mapie Wenecji
-
Oglądanie ilustracji i albumów o
Wenecji
10. Praca
przy stolikach – układanie puzzli w zespołach
I stolik – flaga Włoch
II stolik – Koloseum
III stolik – mapa konturowa Włoch
IV stolik - .Kampanila
Opracowała i przeprowadziła
Aneta Kossak |