„ROZŚPIEWANE
PRZEDSZKOLAKI”
PROGRAM EDUKACJI MUZYCZNEJ DLA
DZIECI 6 –LETNICH
OPRACOWAŁA: MGR MAŁGORZATA POPIELARZ
NAUCZYCIELKA MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA I ŻŁOBKA „EKOLUDKI”
W EŁKU
EŁK 2007r.
WSTĘP
„...mów dziecku, że jest dobre,
że może, że potrafi...”
Każde dziecko
przychodząc na świat jest wyjątkowe i każde przynosi ze sobą bagaż możliwości,
między innymi i zdolności. Wielu badaczy tematu uważa, że tyle samo jest różnych
zdolności ile jest rodzajów aktywności człowieka, znaczy to, że każdy człowiek
powinien rozwijać zdolności na maksymalnym dla siebie poziomie.
Przedszkole to instytucja wyjątkowa, która ma
umożliwić młodemu człowiekowi wszechstronny rozwój osobowy w wymiarze
intelektualnym, zdrowotnym, psychicznym, duchowym, moralnym, estetycznym i
społecznym. Jest to głównym zadaniem przedszkola jako środowiska wychowawczego.
W realizacji tego zadania wielką rolę odgrywają zajęcia artystyczne, które
stwarzają dziecku warunki do odkrycia w sobie wrażliwości do kształtowania
pozytywnych cech osobowości, do miłego i radosnego spędzenia czasu w towarzystwie rówieśników, a dla
niektórych- do odkrycia swoich naturalnych zdolności.
Wśród wielu czynników wpływających na ogólny rozwój dziecka ważna jest rola muzyki . Przeżycia związane z odbiorem muzyki mają duży wpływ na rozwój emocjonalny i estetyczny. Słuchanie muzyki pobudza także rozwój analizatora słuchowego w zakresie słuchu akustycznego i muzycznego, koncentrację uwagi, pamięć muzyczną i pozamuzyczną, uczy logicznego myślenia i mowy. W przedszkolu realizuje się te zadania poprzez słuchanie piosenek i prostych utworów muzycznych. Dzięki nim dziecko uczy się spostrzegać elementy muzyczne takie jak: melodia, rytm, tempo, nastrój itp., co jest podstawą do dalszego kształcenia muzycznego i tworzenia wrażliwych odbiorców muzyki.
Zajęcia muzyczno – ruchowe powinny być realizowane na każdym etapie kształcenia przedszkolnego. Zabawy z muzyką polegają na umiejętności organizowania zabaw na podstawie utworów z muzyką poważną, lekką (rozrywkową) i ludową. Celem jest doprowadzenie do poczucia własnej wartości, wyzwalanie wiary we własne możliwości, a przede wszystkim doprowadzenie do umiejętności samodzielnego, twórczego działania. Bardzo ważne jest, aby przeżycia związane z odbiorem muzyki stały się źródłem i inspiracją do wspólnej zabawy i życia z muzyką .Ważne jest pokazanie dzieciom wartości i przyjemności jakie niesie ze sobą obcowanie z muzyką. Udział w zajęciach z muzyką skuteczniej rozwija dziecko. Jest ono aktywne, twórcze i emocjonalnie związane z realizowanym przedsięwzięciem.
Umuzykalnienie daje możliwość rozwijania zainteresowań dzieci, kształtowania
głosu, rozwijania zdolności tanecznych oraz prezentowania własnego talentu na
uroczystościach przedszkolnych i
pozaprzedszkolnych.
I CEL GŁÓWNY
Według tego programu dzieci poznają pieśni, piosenki , utwory instrumentalne i układy
choreograficzne tańców ,uczą się prawidłowej emisji głosu, zdobywają kształcące
umiejętności wokalne i instrumentalne. Uczestnicy uczą się także współpracy w
grupie i prezentacji poznanych utworów.
II CELE SZCZEGÓŁOWE :
III ZAŁOŻENIA PROGRAMU
1.
Program dostosowany jest do
poziomu, możliwości rozwojowych i percepcyjnych dziecka sześcioletniego.
2. Realizacja programu odbywa się w ciągu jednego roku, wymaga przeznaczenia 1-2 zajęć tygodniowo od 25-30 min.
3.
W myśl założeń programowych spełniać ma on trzy funkcje:
-poznawczo-kształcącą
-wychowawczą,
-użytkową.
4.
W sali przedszkolnej powinien znajdować się kącik muzyczny wyposażony w
instrumenty
perkusyjne, płyty CD i kasety magnetofonowe, odtwarzacz do nich,
instrumenty
wykonane przez dzieci.
5.
Program można realizować bez
opierania się o podręczniki.
6.
Program został opracowany z
uwzględnieniem kalendarza imprez przedszkolnych, zainteresowań i uzdolnień
dzieci. Umieszczono w nim:
- ćwiczenia głosu zarówno w śpiewie i mowie,
- naukę akompaniamentu na instrumentach perkusyjnych o określonej i
nieokreślonej
wysokości dźwięku według metody Carla Orffa ,
- taniec i ruch przy muzyce
Cechą charakterystyczną programu jest jego zabawowy
charakter. Realizacja zagadnień nie wymaga ścisłego trzymania się treści
programowych, lecz pozwala elastycznie dostosować je do potrzeb oraz sytuacji
wynikających z życia.
Czynnikiem decydującym o wynikach pracy z dziećmi
jest nie tylko wiedza i staż nauczycielki, ale także jej poznawcze i emocjonalne
zaangażowanie we wspólną z dziećmi realizację treści programowych.
Etapy działania - rozłożone na poszczególne miesiące.
Program uwzględnia treści kształcenia zawarte w
Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego dla Przedszkoli i Oddziałów
Przedszkolnych w Szkołach Podstawowych.
MEN (Dz. U. Nr 2/200)
Realizując program zajęć muzycznych i tanecznych można wykorzystywać następujące metody dydaktyczne:
►podające – opis, wyjaśnienie
► eksponujące – film, koncert ,nagranie
► praktyczne – pokazy, ćwiczenia
► problemowe – metody aktywizujące
W realizacji programu przyjęto koncepcję łączenia metod tzw. „Sojusz metod” w
których dominować będą metody aktywizujące dzieci.
· słowna, oglądowa , praktyczna;
· uczenie się przez odkrywanie, działanie, przeżywanie;
· zabawowa;
· patrz i słuchaj;
· Kinezjologia Edukacyjna P. Dennisona;
· Od piosenki do literki M. Bogdanowicz;
Formy:
· praca indywidualna – dziecko samodzielne wykonuje czynność;
· praca zbiorowa, wszystkie dzieci pracują wspólnie;
· praca zespołowa, dzieci pracują w stałych zespołach;
· praca grupowa, dzieci pracują w jednorazowych grupach.
V PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW - EWALUACJA
Ewaluacja zostanie dokonana po wdrożeniu treści programowych w czerwcu 2008r.
VI
SZCZEGÓŁOWY PLAN DZIAŁANIA -Rok szkolny 2007/08
1. Rozpoznawanie dźwięków przyrody, najbliższego otoczenia oraz niektórych instrumentów muzycznych- pianino, gitara.
- dziecko doskonali spostrzegawczość słuchową
- kształci wrażliwości na barwę dźwięku
- rozpoznaje i nazywa różne dźwięki
2. Etiuda pantomimiczna „ Pokaż , co widzisz ?”- dzieci pokazują kolejno za pomocą
ruchu , gestu , mimiki czynność przedstawioną na obrazku zespołu muzycznego lub
orkiestry.
- dziecko doskonali warsztat teatralny
- pobudza swoją wyobraźnię
- zna sposoby grania na różnych instrumentach
3. „Łańcuszek kompozytora”- zabawa muzyczna, rozwijająca wyobraźnię muzyczną,
intonację i pamięć muzyczną, poprzez powtarzanie rytmu dyrygenta i dodawanie swego
nowego taktu.
- dziecko powtarza podany rytm
- samodzielnie tworzy kolejny rytm
- doskonali pamięć muzyczną
4. „Hymn narodowy”- nauka pieśni patriotycznej - ćwiczenia rozwijające umiejętności
wokalne.
- dziecko poznaje prawidłową postawę w czasie wykonywania czy słuchania Hymnu
Narodowego
- wyrabia szacunek dla symboli narodowych
- śpiewa na pełnym wydechu przeponowym
5. Zajęcia emisyjne, ćwiczenia dykcji i intonacji
- przygotowanie do występu i organizacja
Dnia Edukacji Narodowej - prezentacja przedstawienia z opracowaniem muzycznym.
- dziecko poznaje zasadę oddechu przeponowego
- rozwija słuch muzyczny przez dążenie do precyzyjnej intonacji
- doskonali poczucie rytmu i orientację w przebiegu i współzależności poszczególnych
głosów w utworach zespołowych
- słucha innych głosów, stara się tworzyć z nimi jednolitą całość
6. „Siała Baba mak” – recytowanie krótkich tekstów lub wyliczanek. Regulowanie
wolumenem głosu.
- dziecko poznaje różne modulacje głosowe od szeptu do krzyku
- zwraca uwagę na dyrygenta wskazującego przebieg wypowiadania tekstu: szeptem,
półgłosem, głośno, cienko, grubo
7. „Jesienne kolory”- zabawy muzyczno- ruchowe, plastyczne na podstawie muzyki Kitaro
oraz wiersza A. Kamieńskiej pt. „Kolory”
- dziecko poznaje zróżnicowane wartości wizualne i dźwiękowe
- wykazuje twórczą inwencję podczas stosowania różnorodnych improwizacji
muzyczno- słowno- ruchowo- plastycznych
- samodzielnie dobiera materiały i przybory potrzebne do zaplanowanej pracy
1. Muzykowanie na instrumentach perkusyjnych i przyborach kuchennych - tworzenie swobodnych tekstów, wyliczanek, melodyzacja i rytmizacja tekstów.
- dziecko gra na instrumentach perkusyjnych z zestawu przedszkolnego
- rozpoznaje dźwięki tych instrumentów oraz dźwięki wydobywane z przyborów
Kuchennych
2. Inscenizowanie wierszy Doroty Gellner , Jana Brzechwy i Juliana Tuwima
- dziecko poprawnie wypowiada tekst wiersza, dbając o dykcję
- tworzy proste improwizacje melodyczne do podanego tekstu
3. Ćwiczenia rytmiczne i emisyjne na wybranych do nauki piosenkach np. „W kasztanowym mieście”, „Nasza Pani”.
- dziecko śpiewa stosując prawidłowe oddychanie
- prawidłowo odtwarza rytm piosenki klaskając i tupiąc
4. Muzykoterapia , ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce i twórczym opowiadaniu
- dziecko słucha uważnie w zaproponowanej pozycji ciała
- relaksuje się i pozwala odpocząć innym
- pobudza swoją wyobraźnię
5. Malowanie dziesięcioma palcami przy muzyce Modesta Musorgskiego, Antonia
Vivaldiego.
- dziecko dostrzega w muzyce obraz
- rozwija wyobraźnię twórczą i odtwarza nastrój muzyki za pomocą koloru
- odróżnia gatunek muzyki klasycznej
6. „Słuchaj i chodź”- zabawa muzyczna połączona z ćwiczeniami ruchowymi.
- dziecko poznaje różne sposoby chodzenia, w zależności od narzuconego tempa i taktu
- rozróżnia marsz , bieg i chód w rytmie
7. „Śpiewanki dla lalek” – improwizacje wokalne
- dziecko melodyzuje własny tekst oparty na dwu- trzech dźwiękach
- słucha swojej improwizacji z nagranej taśmy i dostrzega różnicę w innych
improwizacjach
1. Improwizacje taneczne przy muzyce instrumentalnej.
- dziecko doskonali koordynację ruchowo- słuchową
- integruje się z dziećmi poprzez taniec w parach oraz przy zmianie partnera
- doskonali poczucie rytmu
2. „Wszystko w deszczu”- wesołe zabawy
ruchowe przy muzyce ,
ćwiczenia dźwiękonaśladowcze z wykorzystaniem
gazet .
- dziecko rozwija świadomość własnego ciała
- porusza się w rytm muzyki
3. Deszczowe dźwięki- kształtowanie poczucia
rytmu, wrażliwości na barwę, wysokość
dźwięku-
wykorzystanie instrumentów perkusyjnych.
- dziecko odtwarza proste rytmy głosem , ruchem i na instrumentach
- tworzy dźwięki za pomocą klaskania, tupania, uderzania o kolana
- gra na dzwonkach chromatycznych prosty akompaniament w wysokim i niskim rejestrze
3. Jesienne parasole – rozwijanie twórczej aktywności dz. poprzez ruch przy muzyce.
- dziecko odróżnia zmianę tempa i dynamiki
- potrafi formować jedno i kilka kół, rząd, szereg, dwuszereg i „szachownicę”
- ćwiczy przy muzyce z własnym parasolem
4. Deszczowa muzyka – słuchanie aktywne Preludium Des-dur
„Deszczowe” Fryderyka Chopina – uwrażliwienie dz. na piękno
muzyki poważnej i zachęcenie do wyrażenia jej nastroju w formie
plastycznej.
- dziecko dostrzega padający deszcz w utworze Chopina
- określa nastrój słuchanej melodii
- maluje barwną plamą obraz do wysłuchanego preludium
5. „ Kujawiak” – wprowadzenie prostych elementów tańca ludowego.
- dziecko poznaje krok podstawowy i niektóre figury kujawiaka
- akcentuje drugą miarę taktu
- potrafi rozpoznać kujawiaka wśród innych tańców
- kształtuje kulturę fizyczną poprzez taniec
7. „Jasełka” – wybór scenariusza i podział ról, nauka kolęd wykorzystywanych do przedstawienia bożonarodzeniowego. Ćwiczenia rozszerzające skalę głosu, wyrównywanie barwy.
- dziecko śpiewa znane kolędy
- czynnie uczestniczy w przygotowaniu przedstawienia
- poprawnie wykonuje ćwiczenia emisyjne i ortofoniczne
1. „Zielony gość”- osłuchanie i nauka piosenki.
- dziecko poznaje słowa i melodię piosenki
- używa umiarkowanej siły głosu w czasie śpiewu
- określa nastrój piosenki
2. Ćwiczenia oddechowe , ćw. artykulacyjne , ćw. fonacyjne.
- dziecko ćwiczy z książką na brzuchu oddychanie przeponą
- wyraźnie wypowiada tekst podany przez nauczycielkę na wydechu
3. „Jedziemy do lasu”- opowieść ruchowa.
-
dziecko poznaje zasady zabawy
- odtwarza ruchem słuchaną muzykę
- reaguje na zmiany zachodzące w rytmie, rejestrze i dynamice
4. Słuchanie i śpiewanie kolęd
- dziecko zna zwyczaj i tradycję śpiewania kolęd
- kształci słuch poprzez określanie dynamiki i tempa poszczególnych kolęd
5. Zabawy rytmiczne w oparciu o metodę K. Orfa.
- dziecko poznaje różne sposoby zabawy za pomocą słowa, ruchu i rytmu
- śmiało i spontanicznie wyraża swoje przeżycia rytmiczne
6. Zabawy twórcze - ekspresja ruchowa „Wirujące śnieżynki” przy muzyce P. Czajkowskiego, ekspresja słowna „Za co lubimy zimę?” Ćw. kinestetyczne – przekraczanie linii środkowej – rysowanie oburącz, nosem,
językiem itp.
-dziecko stosuje ruchy naprzemienne
- uważnie słucha nauczycielki
6. Ćwiczenia emisji głosu.
- dziecko przygotowuje się do udziału w konkursie kolęd
- uczy się obycia z publicznością
- doskonali swój warsztat śpiewaczy
1. Zabawy integracyjne „Śniegowa zabawa„ , „Tańczące koła”
- dziecko chętnie uczestniczy w zabawach
- porusza się w rytmie muzyki
2. Tworzenie wyliczanek , muzykowanie z użyciem niekonwencjonalnego przyboru
- dziecko tworzy melodię do znanych wyliczanek
- doskonali swoją twórczość muzyczną
- zna i rozumie określenie „kompozytor”
3. „Najpiękniejsze instrumenty”- słuchanie nagrań muzyki chóralnej. Uwrażliwianie na piękno muzyki poważnej.
- dziecko rozpoznaje głos żeński i męski
- określa głos żeński jako sopran i męski jako bas
4. Nauka piosenek na Dzień Babci i Dziadka.
- dziecko doskonali swoją pamięć ucząc się tekstu piosenek
- prawidłowo emituje głos
5. Zagadki melodyczne i rytmiczne
- dziecko określa charakter słyszanej muzyki (utwór smutny, poważny, wesoły skoczny)
- samodzielnie wyklaskuje rytm znanych piosenek i rozpoznaje je
6. „Mojej Babci i Dziadkowi”- prezentacja znanych wierszy, piosenek i inscenizacji.
- dziecko obywa się z publicznością
– rozwija poczucie własnej wartości i świadomości własnych talentów oraz możliwości
ich wykorzystania.
- uczy się umiejętnego pozbywania się tremy
7. Ćwiczenia inhibicyjno- incytacyjne (pobudzanie
ruchu i hamowanie go)
- dziecko kształtuje estetykę ruchów
- równomiernie rozwija mięśnie całego ciała
1. Zabawa w echo rytmiczne z uwzględnieniem zmian dynamicznych.
- dziecko powtarza rytm i natężenie wykonanego taktu rytmicznego
- potrafi stopniować dynamikę przy mowie, śpiewie, klaskaniu, grze na instrumentach
2.
Improwizacja melodyczna- „Konkurs
na najładniejszą piosenkę o sprzęcie domowym”
- dziecko wykorzystuje możliwość do twórczej działalności muzycznej
- wyrabia w sobie wiarę we własne możliwości
3. „Poznajemy Pana Doremi i jego siedem córek”. Zapoznanie z gamą - budową pięciolinii i „mieszkającymi” na niej nutami.
- dostosowuje ruch do muzyki
-dowiaduje się, co to jest zapis nutowy i gama
- stosuje ze zrozumieniem liczebniki porządkowe w zakresie 1-8
- poznaje i zapamiętuje nazwę nowego instrumentu muzycznego
-gra osiem kolejnych dźwięków gamy C-dur, próbuje odnaleźć na dzwonkach podane
przez nauczycielkę nuty
- umie umieścić nutę na właściwym miejscu na pięciolinii.
4. „Jaka to melodia?”- indywidualne kończenie głosem melodii nuconych przez nauczycielkę ( znanych dzieciom i nieznanych).
- dziecko uważnie słucha nuconych melodii
- szuka w myślach tytułu piosenki
- zgłasza się przez podniesienie ręki
5. Nauka dowolnej piosenki o zimie. Prowadzenie ćwiczeń emisyjnych i oddechowych podczas śpiewu indywidualnego i grupowego.
- dziecko ćwiczy prawidłowy oddech poprzez tworzenie „balonika w brzuchu”
- zna zasadę wciągania powietrza nosem i wydychania ustami
- śpiewa górne rejestry muzyczne z podparciem oddechu
6. „W filharmonii”- zapoznanie dzieci z możliwością słuchania koncertów muzycznych w filharmonii.
- dziecko ogląda film na DVD z koncertu orkiestry
- dostrzega , rozpoznaje i nazywa znane mu instrumenty muzyczne występujące w orkiestrze
- zna zasady zachowania się w sali koncertowej
1. Próby określania kierunku linii melodycznej.
- dziecko rozpoznaje początkowo następujące po sobie oderwane dźwięki odległe od siebie
- próbuje rozpoznać postępujące w górę lub w dół szeregi kwint, kwart i tercji
- określa czy następujące po sobie dźwięki są coraz wyższe czy niższe, cieńsze czy grubsze
2. Recytowanie prostych tekstów w trzech rejestrach głosu.
- dziecko recytuje głosem niskim, wysokim lub średnim, w zależności od woli dyrygenta
- reaguje na sygnały nauczycielki(dyrygenta)- opuszczona ręka- głos gruby, położenie
ręki poziome- głos średni, normalny, uniesiona ręka w górę- głos cienki, wysoki
3. Ćwiczenia ruchowe z akompaniamentem muzycznym oraz akustycznym.
- dziecko zachowuje równe odległości pomiędzy parami podczas marszu, tańca i zabaw ruchowych
- swobodnie biega po sali bez potrącania się i zbijania w ciasne gromadki
- tworzy akompaniament na instrumentach perkusyjnych
4. „Bajkowe” muzykowanie- gra w orkiestrze perkusyjnej z „dyrygentem”
- dziecko potrafi wydobywać różnorodne dźwięki za pomocą warg
- zna różne sposoby dmuchania, mówienia i krzyku oraz wzmacniania siły dźwięku
przez zastosowanie różnych przedmiotów
- poszukuje przedmioty mogące służyć jako instrumenty dęte i perkusyjne
- potrafi skonstruować instrumenty perkusyjne, dęte z różnorodnych materiałów
- wydobywa dźwięki przez uderzenie i potrząsanie różnymi przedmiotami
5. Wprowadzenie piosenki „Kwiatek marcowy”- doskonalenie pamięci muzycznej dziecka oraz intonacji, kształcenie techniki śpiewu.
- dziecko śpiewa melodię piosenki techniką mormorando
- zachowuje prawidłową postawę w czasie śpiewu
- dba o wydobycie czystego dźwięku
6. Zabawy i ćwiczenia gimnastyczne z elementami metody Kniessów.
- dziecko umiejętnie wykorzystuje muzykę jako bodziec tworzący przyjemną
atmosferę do ćwiczeń gimnastycznych
- rozwija estetykę i płynności ruchów
- oswaja się z przyborem podczas ćwiczeń (miotełki z bibuły)
7. Wysłuchanie koncertu muzycznego w wykonaniu nauczycieli i dzieci ze Szkoły Muzycznej.
- dziecko potrafi zachować się podczas koncertu
- rozwija umiejętność słuchania, postrzegania, przeżywania i rozumienia muzyki
1. Muzyka szybka – wolna. Słuchanie muzyki (z CD2/26 i CD2/36-„Sześciolatek. Bawię się i
uczę” wydawnictwo MAC) i określanie jej.
- dziecko słucha muzyki i zastanawia się do czego ona zaprasza
- stara się namalować muzykę wolną i szybką
- reaguje na muzykę wolną- szybką, pauzę w muzyce
2. Nauka piosenki „Na promyku słońca” metodą ze słuchu( CD 2 nr29). Ćwiczenia intonacyjne i oddechowe
- dziecko doskonali percepcję słuchową i wrażliwość muzyczną
- nauczy się rytmu i melodii piosenki dziecięcej
-potrafi zaśpiewać piosenkę,
3. Echo muzyczne- odtwarzanie krótkich tematów rytmicznych.
- dziecko dokładnie powtarza temat rytmiczny poprzedniego kolegi
-wystukuje krótki rytm na zasadzie echa
- skupia swoją uwagę na rytmie osoby go poprzedzającej
4. Powtarzanie rytmów z CD 1/51-53 z wykorzystaniem kolorowych kartoników, oznaczających wartości rytmiczne nut i wyklaskiwanie ich, np.
█ █ ▌ ▌ █
▌▌ ▌▌ █ █
▌▌ █ ▌▌ █
gdzie █ oznacza ćwierćnutę, a ▌ - ósemkę
- dziecko rozpoznaje wartości rytmiczne nut
- potrafi grać i nazywać instrumenty akustyczne
5.Improwizacja ruchowa do muzyki- taniec z nitkami w rytmie walca.
- dziecko zna krok podstawowy walca
- tańczy swobodnie z nitką w rękach
- tworzy własny układ taneczny
6. Przygotowywanie zdolnych dzieci do konkursu piosenki „Złota Nutka”. Rozwijanie poczucia własnej wartości i świadomości własnych talentów oraz możliwości ich wykorzystania.
- dziecko potrafi zaśpiewać czysto intonacyjnie wybraną piosenkę
- czuje się odpowiedzialne za osiągnięcia swoje i całego zespołu w przeglądach i
konkursach muzycznych
- pokona tremę przed występem publicznym
1. Ćwiczenia i zagadki słuchowe,
rozpoznawanie melodii znanych piosenek, tańców i utworów muzycznych.
- dziecko pamięta utwory z ubiegłych miesięcy
- doskonali swoją pamięć
- określa znane tańce i nazywa je
2.
Słuchanie krótkich utworów instrumentalnych z płyt lub magnetofonu.
- dziecko rozpoznaje i określa metrum dwu- i trzy-miarowe
- wykonuje rytmy w różny sposób- klaskaniem, tupaniem, stukaniem, gestami, na
instrumentach.
3.
Wprowadzenie kroku polki.
- dziecko określa metrum parzyste- na dwa w polce
- zna krok podstawowy tego tańca
- dziecko rozpoznaje fragmenty znanych piosenek wykonanych z różnymi odmianami:
wolno, cicho, w niskim i wysokim rejestrze
- rozpoznaje melodie piosenki lub tańca po usłyszeniu ich rytmu
5.„Jestem dyrygentem”- zabawa muzyczna.
- dziecko zaznacza pierwszą miarę taktu w metrum dwu- , trzy- i cztero- miarowym
- poznaje sposób liczenia na dwa i trzy poprzez „perkusję ciała”( na raz –uderzenie prawą
ręka w klatkę piersiową, na dwa- lewą ręką w klatkę piersiową, na trzy – uderzenie
dłońmi o siebie)
6. Odwiedziny w krainie muzyki – koncert relaksacyjny.
Rozwijanie wyobraźni twórczej w
połączeniu z procesem działania .
- potrafi się zrelaksować
- rozładowuje negatywne emocje za pomocą ruchu i gry na instrumentach
- wyczuwa możliwość własnego ciała
- przezwycięża strach przed niepowodzeniem, staje się śmielsze i pewniejsze siebie
7. Nauka piosenki dla mamy „Na całym świecie mama”. Gra na instrumentach
perkusyjnych.
- dziecko poznaje słowa i melodię piosenki
- pogłębia uczucie miłości do matki
- rozwija sprawność głosową w górnych rejestrach muzycznych
- tworzy akompaniament na instrumentach perkusyjnych
8. Udział dzieci zdolnych w konkursie
piosenki. Prezentacje solistów, duetów lub
zespołów.
- dziecko potrafi przezwyciężyć lęk przed występem publicznym
- z pełną świadomością prezentuje grupę rówieśników
- cieszy się z uzyskanych efektów bez względu na sukces
1. „Mieszkańcy łąk” – aktywizowanie twórczej inwencji słownej, muzycznej i ruchowej w powiązaniu z posiadaną wiedzą i umiejętnościami.
- dziecko słucha utworu muzycznego pt. „Cztery motyle”
- pięknie wypowiada się na temat własnych przeżyć związanych z wysłuchaną muzyką
- dostrzega piękno otaczającej go przyrody
- tworzy letnia łąkę z motylami w pracy plastycznej
2. Powtórzenie i utrwalenie materiału przerobionego w czasie całego roku szkolnego.
Zagadki słuchowe .
- dziecko śpiewa znane mu utwory
- określa kierunek melodii, tempa, dynamiki, rejestru
- rozpoznaje brzmienie instrumentów
3. „Polonez”- nauka tańca ( na kilka zajęć)
- dziecko poznaje kroki i figury poloneza
- kształci poczucie rytmu i orientacji przestrzennej
- doskonali kroki tańca
- cieszy się z umiejętności zatańczenia poloneza
4. „Uczeń pierwszej klasy” – osłuchanie i nauka piosenki.
- dziecko nauczy się piosenki w ciągu tygodnia
- gra na dzwonkach chromatycznych w rytmie ćwierćnut prosty fragment melodii
- doskonali technikę gry na instrumencie
- kształci słuch i poczucie rytmu
5. „Taniec nut” – zabawa metodą pedagogiki zabawy.
- dziecko odróżnia wartości nut
- odzwierciedla nogami tempo a rękami dowolną fantazję ruchową
- odczuwa przynależność do grupy
6. Przygotowanie dzieci do uroczystości zakończenia roku szkolnego.
- dziecko utrwala repertuar z ostatniego półrocza
- ćwiczy tańce poznane w przedszkolu, w tym poloneza
- śpiewa solo i w zespole wybrane utwory
- dba o czystą intonację głosu
LITERATURA
Brońska E.: „Refleksje na temat przedszkolnych programów” Wychowanie w Przedszkolu 7/2005.
Lewis D.: „Jak wychować zdolne dziecko”. Warszawa PZWL 1988.
Limont W.: „Zdolności twórcze dzieci w wieku przedszkolnym” Wychowanie w Przedszkolu 8/2002.
Uszyńska – Jarmoc J.: „Metody wspierania aktywności edukacyjnej.” Wychowanie w Przedszkolu 9/2004.