SPRAWOZDANIE Z PRZEBIEGU
ZAJĘĆ
Z ZAKRESU EDUKACJI EKOLOGICZNEJ
W RAMACH PROJEKTU
„KAŻDY PRZEDSZKOLAK PRZYRODZIE SŁUŻY”
Realizacja programu „Każdy przedszkolak
przyrodzie służy” rozpoczęła się od pierwszych dni lutego i
trwała do 31 maja 2004r. Projekt był integralnie ujęty w
miesięcznikach, tygodniowych blokach tematycznych, a dotyczyły
one działań w czterech dziedzinach:
-
Energia
-
Woda
-
Odpady
-
Zakupy
Na początku lutego dzieci zostały zapoznane
z tematyka zajęć. Przejawiły chęć uczestnictwa w zaproponowanych
zajęciach. Przez kolejne cztery miesiące
dzieci będą poznawać jak prowadzić ekologicznie zrównoważony
styl życia. Zrównoważony znaczy korzystający z zasobów Ziemi(
energii, wody, pożywienia, drzew, minerałów) w sposób , który
sprawia, że wystarczy ich także dla innych – dzisiaj i w
przyszłości. Wychowankowie z wielkim entuzjazmem zabrali się do
pracy w myśl przekonania „I ty możesz pomóc przyrodzie”.
W lutym odbyły się zajęcia dotyczące
energii elektrycznej. Blok tematyczny
zaczęliśmy od wycieczki do sklepu elektrycznego i sprzętu
gospodarstwa domowego, aby poznać sprzęt zużywający energię
elektryczną. Po wycieczce dzieci doszły do wniosku, że w ich
domach bardzo dużo zużywa się energii elektrycznej. Postanowiły,
że wspólnie z domownikami będą oglądać
program telewizyjny w jednym odbiorniku,
słuchać jednego radia, sprzęt gospodarstwa domowego używać
wtedy, gdy będzie to konieczne, nie dogrzewać się elektrycznym
grzejnikiem itp. Po przeprowadzonym bloku zajęć dzieci wraz z
rodzicami podjęły następujące działania polegające na:
-
pamiętaniu o wyłączaniu urządzeń
elektrycznych
-
wyłączaniu nadmiernego oświetlenia
-
wyłączaniu światła, gdy wychodzi się z
pokoju
-
wymianie żarówek na żarówki
energooszczędne
-
zakładaniu ciepłego swetra zamiast
dogrzewania się grzejnikiem elektrycznym
-
uszczelnianiu okien przed zimą
Na podstawie literatury dziecięcej
wychowankowie poznali źródła energii odnawialnej. Poznały
sposoby pozyskiwania energii słońca, wiatru i wody, które są
przyjazne środowisku.
W marcu rozmawialiśmy o wodzie. Filmy wideo z przedszkolnego
gabinetu metodycznego przybliżyły dzieciom miejsca występowania
wody, znaczenie wody dla zwierząt, ludzi i roślin. Poprzez
doświadczenia przeprowadzone w przedszkolnym centrum badawczym
dzieci dowiedziały się, że woda jest w owocach, w produktach
spożywczych w roślinach a także w człowieku (Po intensywnych
zajęciach gimnastycznych obserwowały krople potu spływające na
czole). Pielęgnując rośliny w kąciku przedszkolnym i opiekując
się zwierzętami ( chomik, świnka morska, królik ) dzieci
zrozumiały, że woda jest źródłem życia nie tylko dla człowieka.
Uczyły się ją oszczędzać. Do działań, które podjęły dzieci i ich
rodzice zaliczamy:
-
dobrze zakręcać kurek w kranie
-
naprawiać usterki hydrauliczne
-
zrezygnować z mycia naczyń pod bieżącą
wodą
-
kąpać się pod prysznicem a nie w wannie
pełnej wody
-
częściej prać ręcznie niż w pralce
automatycznej
-
samochód myć w myjni.
Wycieczka do Oczyszczalni Ścieków w Nowej
Wsi Ełckiej przybliżyła przedszkolakom sposoby oczyszczania
ścieków, a podczas wycieczki do
Wodociągów dzieci dowiedziały się skąd bierze się woda w kranie
i dlaczego w Ełku woda pitna jest smaczna i zdrowa.
Na zakończenie bloku tematycznego dzieci rozwiązywały testy
obrazkowe „Co zagraża naszej wodzie”, „Sposoby oszczędzania
wody”. Z pomyślnym efektem.
W kwietniu rozpoczęliśmy blok tematyczny „Odpady”. Cykl ten
zapoczątkowało zajęcie „Co wrzucamy do domowego śmietnika?
Po zajęciu dzieci
nazywały odpady, doszły do wniosku, że w domowych
śmietnikach jest za dużo śmieci, których część nie powinna się
tam znaleźć.
Zgromadzone wcześniej odpady dzieci
segregowały na odpady szklane, plastikowe, papierowe i inne. Na podstawie
literatury dziecięcej poznawały sposoby przetwarzania odpadów.
Zaznajomione zostały z odpadami
organicznymi, jak i tymi, które rozkładają się wiele lat.
Wychowankowie rozumieją, że „dzikie” wysypiska śmieci degradują
glebę i wodę. W ramach zajęć „Cuda z odpadów”
dzieci zamieniały górę śmieci w „skarby”. Powstały wspaniałe
prace – roboty, rakiety, łodzie, kwiaty, parasole, pojazdy i inne.
„Śmieciosztukę” chętnie oglądali i podziwiali rodzice.
Następny blok tematyczny dotyczył robienia
zakupów. Podczas zabawy dydaktycznej „Mania kupowania” dzieci
uświadomiły, że chęć posiadanie rzeczy w
nadmiarze przyczynia się do powstawania „góry śmieci”. Dzieci
podjęły postanowienie kupowania tylko najpotrzebniejszych rzeczy
oraz zamiany toreb jednorazowych na wielokrotnego stosowania.
W ramach projektu dzieci sprzątały posesję
wokół przedszkola, pielęgnowały skalniak oraz wzbogacały go o
nowe rośliny. Badały czystość powietrza i
czystość wody, wyjeżdżały na wycieczki. Podczas zajęć
plastycznych wykonywały szereg prac o tematyce przyrodniczej, z
których organizowane były wystawy dla rodziców. Wielkim
powodzeniem cieszył się „Festyn Rodzinny” i konkurs wiedzy „Na
zdrówko”, na których to imprezach podsumowano i usystematyzowano
wiedzę zdobytą podczas realizacji programu „Każdy przedszkolak
przyrodzie służy”.
Wszystkie dzieci biorące udział w projekcie
starały i chronić najbliższe środowisko, dlatego zasłużyły na
ciekawe nagrody. W ramach projektu
zakupiono gry edukacyjne, encyklopedie, książki przyrodnicze,
atlas, mini zoo i inne. Pomoce te stanowią cenne źródło wiedzy i
będą służyły obecnym i przyszłym pokoleniom dzieci.
Realizując tematykę projektu „Każdy
przedszkolak przyrodzie służy” dzieci miały możliwość poznawać
najbliższe środowisko, jego problemy i
uczyć się je rozwiązywać, czyli podejmować mądre decyzje i
działania przyjazne środowisku. Dzięki przeprowadzonym zajęciom
wzrosła świadomość ekologiczna wychowanków i ich rodziców
co skłoni rodziny do ekologicznego stylu życia.
mgr Jolanta Beziuk -
nauczycielka
z Miejskiego Przedszkola i Żłobka
„Ekoludki” w Ełku |