SPRAWOZDANIE Z PRZEBIEGU ZAJĘĆ
Z ZAKRESU EDUKACJI EKOLOGICZNEJ
W RAMACH PROJEKTU
„KAŻDY PRZEDSZKOLAK PRZYRODZIE SŁUŻY”

Realizacja programu „Każdy przedszkolak przyrodzie służy” rozpoczęła się od pierwszych dni lutego i trwała do 31 maja 2004r. Projekt był integralnie ujęty w miesięcznikach, tygodniowych blokach tematycznych, a dotyczyły one działań w czterech dziedzinach:

  • Energia

  • Woda

  • Odpady

  • Zakupy

Na początku lutego dzieci zostały zapoznane z tematyka zajęć. Przejawiły chęć uczestnictwa w zaproponowanych zajęciach. Przez kolejne cztery miesiące dzieci będą poznawać jak prowadzić ekologicznie zrównoważony styl życia. Zrównoważony znaczy korzystający z zasobów Ziemi( energii, wody, pożywienia, drzew, minerałów) w sposób , który sprawia, że wystarczy ich także dla innych – dzisiaj i w przyszłości. Wychowankowie z wielkim entuzjazmem zabrali się do pracy w myśl przekonania „I ty możesz pomóc przyrodzie”.

W lutym odbyły się zajęcia dotyczące energii elektrycznej. Blok tematyczny zaczęliśmy od wycieczki do sklepu elektrycznego i sprzętu gospodarstwa domowego, aby poznać sprzęt zużywający energię elektryczną. Po wycieczce dzieci doszły do wniosku, że w ich domach bardzo dużo zużywa się energii elektrycznej. Postanowiły, że wspólnie z domownikami będą oglądać program telewizyjny w jednym odbiorniku, słuchać jednego radia, sprzęt gospodarstwa domowego używać wtedy, gdy będzie to konieczne, nie dogrzewać się elektrycznym grzejnikiem itp. Po przeprowadzonym bloku zajęć dzieci wraz z rodzicami podjęły następujące działania polegające na:

  • pamiętaniu o wyłączaniu urządzeń elektrycznych

  • wyłączaniu nadmiernego oświetlenia

  • wyłączaniu światła, gdy wychodzi się z pokoju

  • wymianie żarówek na żarówki energooszczędne

  • zakładaniu ciepłego swetra zamiast dogrzewania się grzejnikiem elektrycznym

  • uszczelnianiu okien przed zimą

Na podstawie literatury dziecięcej wychowankowie poznali źródła energii odnawialnej. Poznały sposoby pozyskiwania energii słońca, wiatru i wody, które są przyjazne środowisku.
W marcu rozmawialiśmy o wodzie. Filmy wideo z przedszkolnego gabinetu metodycznego przybliżyły dzieciom miejsca występowania wody, znaczenie wody dla zwierząt, ludzi i roślin. Poprzez doświadczenia przeprowadzone w przedszkolnym centrum badawczym dzieci dowiedziały się, że woda jest w owocach, w produktach spożywczych w roślinach a także w człowieku (Po intensywnych zajęciach gimnastycznych obserwowały krople potu spływające na czole). Pielęgnując rośliny w kąciku przedszkolnym i opiekując się zwierzętami ( chomik, świnka morska, królik ) dzieci zrozumiały, że woda jest źródłem życia nie tylko dla człowieka. Uczyły się ją oszczędzać. Do działań, które podjęły dzieci i ich rodzice zaliczamy:

  • dobrze zakręcać kurek w kranie

  • naprawiać usterki hydrauliczne

  • zrezygnować z mycia naczyń pod bieżącą wodą

  • kąpać się pod prysznicem a nie w wannie pełnej wody

  • częściej prać ręcznie niż w pralce automatycznej

  • samochód myć w myjni.

Wycieczka do Oczyszczalni Ścieków w Nowej Wsi Ełckiej przybliżyła przedszkolakom sposoby oczyszczania ścieków, a podczas wycieczki do Wodociągów dzieci dowiedziały się skąd bierze się woda w kranie i dlaczego w Ełku woda pitna jest smaczna i zdrowa.
Na zakończenie bloku tematycznego dzieci rozwiązywały testy obrazkowe „Co zagraża naszej wodzie”, „Sposoby oszczędzania wody”. Z pomyślnym efektem.
W kwietniu rozpoczęliśmy blok tematyczny „Odpady”. Cykl ten zapoczątkowało zajęcie „Co wrzucamy do domowego śmietnika?

Po zajęciu dzieci nazywały odpady, doszły do wniosku, że w domowych śmietnikach jest za dużo śmieci, których część nie powinna się tam znaleźć.

Zgromadzone wcześniej odpady dzieci segregowały na odpady szklane, plastikowe, papierowe i inne. Na podstawie literatury dziecięcej poznawały sposoby przetwarzania odpadów.

Zaznajomione zostały z odpadami organicznymi, jak i tymi, które rozkładają się wiele lat. Wychowankowie rozumieją, że „dzikie” wysypiska śmieci degradują glebę i wodę. W ramach zajęć „Cuda z odpadów” dzieci zamieniały górę śmieci w „skarby”. Powstały wspaniałe prace – roboty, rakiety, łodzie, kwiaty, parasole, pojazdy i inne. „Śmieciosztukę” chętnie oglądali i podziwiali rodzice.

Następny blok tematyczny dotyczył robienia zakupów. Podczas zabawy dydaktycznej „Mania kupowania” dzieci uświadomiły, że chęć posiadanie rzeczy w nadmiarze przyczynia się do powstawania „góry śmieci”. Dzieci podjęły postanowienie kupowania tylko najpotrzebniejszych rzeczy oraz zamiany toreb jednorazowych na wielokrotnego stosowania.

W ramach projektu dzieci sprzątały posesję wokół przedszkola, pielęgnowały skalniak oraz wzbogacały go o nowe rośliny. Badały czystość powietrza i czystość wody, wyjeżdżały na wycieczki. Podczas zajęć plastycznych wykonywały szereg prac o tematyce przyrodniczej, z których organizowane były wystawy dla rodziców. Wielkim powodzeniem cieszył się „Festyn Rodzinny” i konkurs wiedzy „Na zdrówko”, na których to imprezach podsumowano i usystematyzowano wiedzę zdobytą podczas realizacji programu „Każdy przedszkolak przyrodzie służy”.

Wszystkie dzieci biorące udział w projekcie starały i chronić najbliższe środowisko, dlatego zasłużyły na ciekawe nagrody. W ramach projektu zakupiono gry edukacyjne, encyklopedie, książki przyrodnicze, atlas, mini zoo i inne. Pomoce te stanowią cenne źródło wiedzy i będą służyły obecnym i przyszłym pokoleniom dzieci.

Realizując tematykę projektu „Każdy przedszkolak przyrodzie służy” dzieci miały możliwość poznawać najbliższe środowisko, jego problemy i uczyć się je rozwiązywać, czyli podejmować mądre decyzje i działania przyjazne środowisku. Dzięki przeprowadzonym zajęciom wzrosła świadomość ekologiczna wychowanków i ich rodziców co skłoni rodziny do ekologicznego stylu życia.

mgr Jolanta Beziuk - nauczycielka
z Miejskiego Przedszkola i Żłobka
„Ekoludki” w Ełku