HANNA BŁYSZCZEK I DANUTA GÓRSKA
Nauczycielki Miejskiego Przedszkola i
Żłobka „Ekoludki„ w Ełku
PARĘ SŁÓW O LATERALIZACJI
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU
„WODA - NIEZWYKŁA CIECZ
- POZNAM, POKOCHAM, OCHRONIĘ”
Festina iente- spiesz
się powoli, bo wtedy więcej przeżyjesz, spotkasz, zobaczysz,
zrozumiesz.
Domeną wieku przedszkolnego
jest poznawanie świata wszystkimi zmysłami. Źródłem bogatych
doznań zmysłowych, połączonych z przeżywaniem pozytywnych
emocji jest świat przyrody. Poznawanie i różnicowanie barw,
kształtów, faktów, dźwięków, zapachów i smaków możliwe jest
tylko podczas bezpośredniego obcowania z przyrodą, a więc
zajęć z materiałem przyrodniczym i zabaw w terenie.
Dzieci powinny mieć jak
najwięcej okazji, by obserwować przyrodę. Pierwsze kontakty
są bardzo ważne. Nasuwają wiele pytań, skłaniają do
poszukiwania na nie odpowiedzi, zachęcają do ich
sprawdzania, budzą chęć zastosowania zdobytej wiedzy w
praktycznym działaniu.
W pracy z dziećmi
przedszkolnymi najczęściej zwracamy uwagę na przyrodę
ożywioną, a więc rośliny, zwierzęta. Mniej natomiast uwagi
poświęcamy zjawiskom przyrody nieożywionej: twierdząc, że to
dla dzieci za trudne. Czy rzeczywiście tak jest? Nasze
doświadczenia w pracy z dziećmi przedszkolnymi są dowodem na
to, że nie. Aby bardziej rozbudzić u dzieci chęć poznawania
otaczającego świata i szukania sposobów chronienia go
przygotowałyśmy projekt edukacji ekologicznej pod hasłem:
„Woda - niezwykła ciecz - poznam, pokocham, ochronię”,
którego celem było usystematyzowanie, utrwalenie i
poszerzenie wiadomości na ten temat.
Realizację zadań zawartych w
projekcie rozpoczęłyśmy w październiku a zakończyłyśmy w
grudniu, ujmując je w naszych planach miesięcznych.
Tematyka zajęć realizowana
była w trzech blokach: Jak jesteś wodo?- mali detektywi,
Każda kropla wody się liczy, Wszystko co wiemy o wodzie.
O licznych zagrożeniach
środowiska przyrodniczego dzieci dowiadywały się podczas
zajęć, zabaw dydaktycznych, oglądania filmów, zabaw
badawczych a także wycieczek. Dzieci mają świadomość tego,
jak ważna jest woda dla życia na Ziemi, że jej zasoby są
ograniczone i że należy ją oszczędzać podczas codziennych
czynności domowych.
„WODA - NIEZWYKŁA CIECZ
- POZNAM, POKOCHAM, OCHRONIĘ”
A oto działania jakie
podjęłyśmy z dziećmi dotyczące wody.
JAKA
JESTEŚ WODO?-
MALI DETEKTYWI
Pierwszym działaniem jakie
podjęliśmy był temat „Jaka jesteś wodo i gdzie mieszkasz?„
podczas którego poznaliśmy właściwości wody w czasie zabaw
badawczych. Poznawałyśmy wodę wszystkimi zmysłami. Wiemy, że
woda oznacza życie. Tam gdzie nie ma wody, nie ma życia i
dlatego woda stanowi najważniejszą substancję na Ziemi. Jest
bezbarwna, bez zapachu i pozbawiona smaku. Próbowaliśmy jak
smakuje woda słodka i słona.
Potrafimy wskazać obszary
zaznaczone na niebiesko, a więc morza, rzeki, jeziora,
oceany na fizycznej mapie Polski i globusie. Nazwać
najdłuższe rzeki Polski- Wisła, Odra, jak również wskazać
drogę od źródła do morza. Wiemy już, że woda zajmuje większą
powierzchnię niż ląd.
Sprawdzaliśmy również
rozpuszczalność z wodą różnych substancji sypkich. Z naszych
obserwacji wynikało, że niektóre masy rozpuściły się
całkowicie nie zmieniając wody. Inne czyniły ją mętną,
niektóre zaś pod jej wpływem pęczniały- kasza, mąka.
Uzupełnieniem wypowiedzi dzieci było to, że bywają także
masy sypkie, które zanieczyszczają wodę w sposób widoczny,
inne zaś w sposób niewidoczny. Dlatego też rozumiemy
potrzebę picia wody tylko przegotowanej.
Podczas prowadzonego przez
nas badania „Co pływa, co tonie„ poznawaliśmy zachowanie
się ciał w wodzie, poszukiwaliśmy przyczyn tonięcia i
utrzymania się na powierzchni wody różnych przedmiotów.
Doszliśmy razem z panią do wniosku, że toną przedmioty
ciężkie, zaś lekkie nie oraz że ważny jest nie tylko
materiał, z którego on jest zrobiony ale również to jaki ma
kształt.
GDZIE
MIESZKA WODA
- to drugie działanie, którego celem było poznanie
zbiorników wodnych w naszej okolicy. W tym celu wybraliśmy
się na wycieczkę obserwując te zbiorniki (jezioro, staw,
rzeka). Mieliśmy możliwość oglądania wodnej i nadbrzeżnej
roślinności, oglądania zwierząt żyjących w tej okolicy.
Widzieliśmy łabędzie, żabki, rybki, kaczki krzyżówki. W
drodze powrotnej pobraliśmy próbki wody ze stawu, jeziora,
rzeki w celu dalszej obserwacji, jak również rozumiemy
potrzebę zapewnienia zwierzętom i roślinom dogodnych
warunków rozwoju oraz nie dopuszczenia do ich wyniszczenia w
przypadku skażenia środowiska wodnego i nadbrzeżnego.
Potrafimy również
wyjaśnić, na czym polega obieg wody w przyrodzie i jakie
ma znaczenie w oparciu o opowiadanie „Historia wielu
kropelek wody„ poparte doświadczeniem z parowaniem. Okazją
do wyjaśnienia tego zjawiska była obserwacja padającego
deszczu za oknem. Wiemy, że woda to skarb, bez którego
życie na Ziemi nie mogłoby istnieć.
|