HANNA BŁYSZCZEK I DANUTA GÓRSKA

Nauczycielki Miejskiego Przedszkola i Żłobka „Ekoludki„ w Ełku

PARĘ SŁÓW O LATERALIZACJI

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU

„WODA - NIEZWYKŁA CIECZ
- POZNAM, POKOCHAM, OCHRONIĘ” 

 Festina iente- spiesz się powoli, bo wtedy więcej przeżyjesz, spotkasz, zobaczysz, zrozumiesz.

Domeną wieku przedszkolnego jest poznawanie świata wszystkimi zmysłami. Źródłem bogatych doznań zmysłowych, połączonych z przeżywaniem pozytywnych emocji jest świat przyrody. Poznawanie i różnicowanie barw, kształtów, faktów, dźwięków, zapachów i smaków możliwe jest tylko podczas bezpośredniego obcowania z przyrodą, a więc zajęć z materiałem przyrodniczym i zabaw w terenie.

Dzieci powinny mieć jak najwięcej okazji, by obserwować przyrodę. Pierwsze kontakty są bardzo ważne. Nasuwają wiele pytań, skłaniają do poszukiwania na nie odpowiedzi, zachęcają do ich sprawdzania, budzą chęć zastosowania zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu.

W pracy z dziećmi przedszkolnymi najczęściej zwracamy uwagę na przyrodę ożywioną, a więc rośliny, zwierzęta. Mniej natomiast uwagi poświęcamy zjawiskom przyrody nieożywionej: twierdząc, że to dla dzieci za trudne. Czy rzeczywiście tak jest? Nasze doświadczenia w pracy z dziećmi przedszkolnymi są dowodem na to, że nie. Aby bardziej rozbudzić u dzieci chęć poznawania otaczającego świata i szukania sposobów chronienia go przygotowałyśmy projekt edukacji ekologicznej pod hasłem: „Woda - niezwykła ciecz - poznam, pokocham, ochronię”, którego celem było usystematyzowanie, utrwalenie i poszerzenie wiadomości na ten temat.

Realizację zadań zawartych w projekcie rozpoczęłyśmy w październiku a zakończyłyśmy w grudniu, ujmując je w naszych planach miesięcznych.

Tematyka zajęć realizowana była w trzech blokach: Jak jesteś wodo?- mali detektywi, Każda kropla wody się liczy, Wszystko co wiemy o wodzie.

O licznych zagrożeniach środowiska przyrodniczego dzieci dowiadywały się podczas zajęć, zabaw dydaktycznych, oglądania filmów, zabaw badawczych a także wycieczek. Dzieci mają świadomość tego, jak ważna jest woda dla życia na Ziemi, że jej zasoby są ograniczone i że należy ją oszczędzać podczas codziennych czynności domowych.

„WODA - NIEZWYKŁA CIECZ
- POZNAM, POKOCHAM, OCHRONIĘ” 

A oto działania jakie podjęłyśmy z dziećmi dotyczące wody.

JAKA JESTEŚ WODO?- MALI DETEKTYWI

 Pierwszym działaniem jakie podjęliśmy był temat „Jaka jesteś wodo i gdzie mieszkasz?„ podczas którego poznaliśmy właściwości wody w czasie zabaw badawczych. Poznawałyśmy wodę wszystkimi zmysłami. Wiemy, że woda oznacza życie. Tam gdzie nie ma wody, nie ma życia i dlatego woda stanowi najważniejszą substancję na Ziemi. Jest bezbarwna, bez zapachu i pozbawiona smaku. Próbowaliśmy jak smakuje woda słodka i słona.

Potrafimy wskazać obszary zaznaczone na niebiesko, a więc morza, rzeki, jeziora, oceany na fizycznej mapie Polski i globusie. Nazwać najdłuższe rzeki Polski- Wisła, Odra, jak również wskazać drogę od źródła do morza. Wiemy już, że woda zajmuje większą powierzchnię niż ląd.

Sprawdzaliśmy również rozpuszczalność z wodą różnych substancji sypkich. Z naszych obserwacji wynikało, że niektóre masy rozpuściły się całkowicie nie zmieniając wody. Inne czyniły ją mętną, niektóre zaś pod jej wpływem pęczniały- kasza, mąka. Uzupełnieniem wypowiedzi dzieci było to, że bywają także masy sypkie, które zanieczyszczają wodę w sposób widoczny, inne zaś w sposób niewidoczny. Dlatego też rozumiemy potrzebę picia wody tylko przegotowanej.

Podczas prowadzonego przez nas badania „Co pływa, co tonie„ poznawaliśmy zachowanie się ciał w wodzie, poszukiwaliśmy przyczyn tonięcia i utrzymania się na powierzchni wody różnych przedmiotów. Doszliśmy razem z panią do wniosku, że toną przedmioty ciężkie, zaś lekkie nie oraz że ważny jest nie tylko materiał, z którego on jest zrobiony ale również to jaki ma kształt.

GDZIE MIESZKA WODA - to drugie działanie, którego celem było poznanie zbiorników wodnych w naszej okolicy. W tym celu wybraliśmy się na wycieczkę obserwując te zbiorniki (jezioro, staw, rzeka). Mieliśmy możliwość oglądania wodnej i nadbrzeżnej roślinności, oglądania zwierząt żyjących w tej okolicy. Widzieliśmy łabędzie, żabki, rybki, kaczki krzyżówki. W drodze powrotnej pobraliśmy próbki wody ze stawu, jeziora, rzeki w celu dalszej obserwacji, jak również rozumiemy potrzebę zapewnienia zwierzętom i roślinom dogodnych warunków rozwoju oraz nie dopuszczenia do ich wyniszczenia w przypadku skażenia środowiska wodnego i nadbrzeżnego.

  Potrafimy również wyjaśnić, na czym polega obieg wody w przyrodzie i jakie ma znaczenie w oparciu o opowiadanie „Historia wielu kropelek wody„ poparte doświadczeniem z parowaniem. Okazją do wyjaśnienia tego zjawiska była obserwacja padającego deszczu za oknem. Wiemy, że woda to skarb, bez którego życie na Ziemi nie mogłoby istnieć.